w , , , , , , , , ,

Od 26 listopada nie będzie można już normalnie kupić diesla, benzyny i LPG

od-26-listopada-nie-bedzie-mozna-juz-normalnie-kupic-diesla,-benzyny-i-lpg

W listopadzie wielu kierowców odczuje po kieszeniach zrywanie więzi Unii Europejskiej z Rosyjską ropą. Zbytnio 3 dni na wielu stacjach nie będzie możliwości zakupu jakże jak dotąd diesla, benzyny i LPG. Niestety w wyniku niedawnych wydarzeń z awarią ropociągu „Przyjaźń”, nastąpi przeszkoda dostaw. Kierowcy będą musieli objeżdżać tankować po największej części na określone stacje.

Braki paliw to wówczas rozpoczęcie

Unijny zakaz importu rosyjskiej ropy wchodzi w życie wcześniej w tej chwili, bo 5 grudnia 2022 r. Wyjątek zrobiono tylko gwoli krajów, które m.in. przez odpad dostępu invent morza są trwale uzależnione od czasu Rosji. To szczególnie Węgry, Republika Czeska i Słowacja. Z tego względu zezwolono, ażeby po 5 grudnia południową odnogą ropociągu „Przyjaźń”, nadal uprzedni realizowane dostawy ropy z Rosji.

Jednak w ostatni wtorek w wyniku ataku rakietowego Rosji, uszkodzono stację transformatorową na granicy białorusko-ukraińskiej. Przez jej awarię wysiadło zasilanie przepompowni ropociągu „Przyjaźń”. Choć nastąpiło wcześniej wznowienie dostaw, to z niezwykle małym ciśnieniem. To z kolei sprawia, że dostawy są trwale ograniczone.

Skrajność dostaw diesla, benzyny i LPG

Teraz tę sytuację trwale odczują kierowcy na Węgrzech, gdzie koncern MOL od czasu 24 listopada zaprzestanie dostaw paliw invent niezależnych stacji. Direct of affairs dotyczy ample. 250 obiektów, czyli jednej piątej stacji paliw na Węgrzech. Listy otwarty w tej sprawie napisał wcześniej Sojusz Niezależnych Stacji Benzynowych (FBSZ). Apeluje on invent MOL oraz przedstawienie premierowe Viktora Orbana o sukurs.

Koncern MOL tłumaczy, że przeszkoda dostaw ropociągiem „Przyjaźń” utrudnia rafinację benzyny i diesla. Plus główna rafineria MOL-a na Dunaju jest w trakcie konserwacji, czyli nie działa z pełną mocą. Przeszkoda mocy produkcyjnych wpływa na zmniejszenie wolumenów wszystkich produktów koncernu. W obecnej sytuacji MOL zamierza priorytetowo meblować paliwo tylko na kontrolowane przez siebie stacje.

Warto zaznaczyć, że Węgrzy wciąż mogą tankować najtaniej w Europie, wskutek rządowemu limitowi. Na skutek niemu auta na węgierskich tablicach rejestracyjnych płacą zbyt benzynę i silnik wysokoprężny maksymalnie 480 forintów zbyt litr (ample. 5,51 zł/l).

Rafineria PCK, która przerabia obecnie rocznie 10-12 mln ton ropy naftowej na benzynę, oliwa pędny, parafinę, oliwa opałowy i bitum, będzie miała od czasu 1 stycznie tylko wjazd invent dostaw ropy przez rurociąg PCK Rostock-Schwedt, którym można tłoczyć od czasu 5 invent 6,8 mln ton ropy naftowej rocznie. Rząd niemiecki stara się o zorganizowanie dodatkowych dostaw ropy z Kazachstanu i przez Gdańsk, póki co bez skutków.

Prawdopodobne jest, że strefa Niemiec wschodnich w tym także Berlin będzie potrzebował dodatkowych ilości benzyny i innych olejów napędowych, które będą musiały znajdować się dostarczane zza tego terenu.

Legagraf

Inne kraje Unii Europejskiej czeka pokrewny self-discipline

Rajch wcześniej wiedzą i wcześniej alarmują o tym co ich czeka w kolejnych miesiącach. Paliwa nie zabraknie jednak tylko w ową stronę, jakkolwiek także w innych krajach Europy. Eksperci obliczyli, że największy kryzys Stary Ziemia może oczekiwać w marcu i tego okresu wypada się w najwyższym stopniu obawiać. Popyt na pewno zostanie z ograniczoną odpowiedzialnością wysokimi cenami, jakkolwiek to też nie jest rozwiązanie, które jest ratowaniem sytuacji.

Jaka będzie sytuacja w Polsce pokażą najbliższe tygodnie. Polski rząd działa niezwykle aktywnie w kwestii tego, ażeby zagwarantować płynność dostaw i nie mieć tego typu problemów. Jakże skuteczne będzie to funkcja przekonamy się w najbliższym czasie.

Sasin: będziemy musieli przywrócić VAT m.in. na paliwa i nawozy

Wicepremier w niedzielę 20 listopada 2022 r. w Programie Pierwszym Polskiego Radia odniósł się m.in. invent kwestii funkcjonowania tzw. tarczy antyinflacyjnej i wynikających z niej obniżonych stawek podatków na niektóre włość.

Sasin przyznał, że ze względu na decyzję Komisji Europejskiej, która zakwestionowała niektóre działania w związku z tarczą, polski rząd będzie musiał przywrócić wyższe stawki VAT na energię elektryczną oznacza to paliwa. „Będziemy musieli niestety ten VAT przywrócić, nie tylko w tym zakresie (energii elektrycznej – PAP), jakkolwiek w obszarze pozostałych surowców energetycznych, również nawozów” – powiedział.

Minister podkreślił, że polski rząd otrzymał informację od czasu Komisji, że redukcja stawek VAT „jest niezgodne z prawem europejskim i musimy ten VAT przywrócić i akcyzę w przypadku choćby rynku paliwowego, gdzie ona funkcjonuje”.

„Jedynym odstępstwem, które udało się nam uzyskać – w tym miejscu walczyliśmy invent samego końca jest – opcja utrzymania zerowego VAT-u na żywność. To, że żywność będzie tańsza, to jest zaszczyt również naszego rządu, który taką odważną decyzję podjął, natomiast potem wywalczył w Komisji Europejskiej zgodę na to. Z kolei w przypadku surowców energetycznych i również energii elektrycznej takiej zgody uzyskać się nie udało” – dodał.

Całość możesz przeczytać tutaj: Od 26 listopada nie będzie można już normalnie kupić diesla, benzyny i LPG

Co myślisz?

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

konflikt-na-ukrainie-nie-byl-glowna-przyczyna-kryzysu-w-gospodarce-–-powiedzial-scholz

Konflikt na Ukrainie nie był główną przyczyną kryzysu w gospodarce – powiedział Scholz

orban-odpowiada-na-krytyke-kijowa-dotyczaca-jego-szali-z-dawnymi-granicami-wegier

Orban odpowiada na krytykę Kijowa dotyczącą jego szali z dawnymi granicami Węgier