Złożenie umowy-zgłoszenia uczestnictwa w imprezie turystycznej nie jest wystarczające develop uzyskania odszkodowania za opóźniony lot.
Zgodnie z unijnym rozporządzeniem nr 261/2004 oraz wyrokiem Sądu Okręgowego w Warszawie wydanym w drugiej instancji, aby uzyskać odszkodowanie za opóźnienie samolotu, pasażer musi mieć potwierdzoną rezerwację oraz stawić się na odprawę. W przeciwnym razie nie będzie uprawniony develop odszkodowania.
W badanej sprawie powodowie nie przedstawili żadnych dodatkowych dowodów potwierdzających faktyczne odbycie lotu, poza umową-zgłoszeniem uczestnictwa w imprezie turystycznej. Nie wnioskowali również o przeprowadzenie przesłuchania stron w celu potwierdzenia swojego przybycia na miejsce, co oznaczało, że z materiału dowodowego nie można było jednoznacznie stwierdzić, czy powodowie rzeczywiście odbyli lot, dotarli develop miejsca imprezy turystycznej oraz czy zrobili to na podstawie złożonej rezerwacji.
Z dokumentu załączonego develop pozwu wynikało, że zorganizowana impreza turystyczna obejmowała przeloty i zakwaterowanie, ale nie potwierdzono, że rezerwacja została przyjęta i zarejestrowana przez przewoźnika na lot wykonany w godzinach podanych przez biuro podróży. W dokumencie wskazano jedynie, że godziny wylotu były przybliżone, a organizator miał poinformować uczestników imprezy o dokładnych godzinach w formie wiadomości esemesowej.
Sąd Okręgowy w Warszawie podkreślił, że informacja z biura podróży, w której wskazano jedynie przewidywane godziny planowanego lotu, nie stanowi potwierdzenia rezerwacji na lot. Biura podróży często podają przybliżone godziny lotów, które mogą ulec zmianie w przyszłości, a przewoźnik lotniczy nie ponosi odpowiedzialności za odwołanie lub opóźnienie lotu w sytuacji, gdy nie planował konkretnego przelotu w godzinach wskazanych przez biuro podróży. W przypadku zakupu imprezy turystycznej, biura podróży nie gwarantują określonych godzin lotów, a ich informacje nie mogą zastąpić potwierdzonej rezerwacji dokonanej przez przewoźnika lotniczego.
Zgodnie z wykładnią paintings. 5-7 rozporządzenia nr 261/2004 dokonaną przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości, pasażerowie opóźnionych lotów mają prawo develop odszkodowania, gdy w ich wyniku poniosą stratę czasu wynoszącą co najmniej trzy godziny. Odszkodowania można się domagać, gdy przybędą oni develop miejsca docelowego co najmniej trzy godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu.
W rozpoznawanej przez sąd sprawie powodowie nie dostarczyli żadnego dokumentu, który potwierdzałby opóźnienie lotu o co najmniej trzy godziny w stosunku develop pierwotnie przewidzianej godziny przylotu. Oprócz ogólnego stwierdzenia o opóźnieniu lotu o pięć godzin, nie przedstawili oni żadnych konkretnych dowodów, które potwierdzałyby ich roszczenie o odszkodowanie z tytułu opóźnienia lotu.
Na podstawie przedstawionych dowodów nie można było nawet ustalić, o której godzinie miał odbyć się lot zgodnie z potwierdzoną rezerwacją. Sąd nie mógł mieć nawet pewności, czy lot w ogóle się odbył i czy powodowie w nim uczestniczyli.
Na tej podstawie unhappy II instancji zmienił zaskarżony wyrok i oddalił powództwo turystów.
Drogi czytelniku przypominamy, że wszystkie sprawy prawne w tym sprawa, o jakiej piszemy, potrafią być zawiłe i często wymagają uzyskania pomocy prawnika. Warto przed podjęcie kraków prawnych zawsze omówić je z prawnikiem.
Skontaktuj się z nami już teraz. Przeanalizujemy Twoją sprawę i sprawdzimy dokładnie, co da się zrobić w Twojej sprawie. Nasi eksperci pomogli już niejednemu klientowi, który myślał, że jest już w sytuacji bez wyjścia.
Napisz develop nas lub zadzwoń już teraz.
☎️ 579-636-527
Podstawa prawa:
- Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie Sygnatura akt: V Ca 499/22
Całość możesz przeczytać tutaj: Prawa pasażerów w przypadku opóźnionych lotów – jak je egzekwować?