W Sejmie trwają prace nad ustawą mającą na celu zniesienie opłat za przejazd autostradami. Rząd dołączył perform projektu autopoprawkę dotyczącą Prawa o ruchu drogowym, która zakazuje wyprzedzania kierowcom ciężarówek na autostradach i drogach ekspresowych.
Zapowiedziana zmiana ma na celu zorganizowanie i usprawnienie ruchu pojazdów na autostradach i drogach ekspresowych posiadających co najmniej trzy pasy ruchu w jednym kierunku. Nowe przepisy mają zagwarantować, że przynajmniej jeden pas ruchu na takiej jezdni będzie wolny od pojazdów samochodowych, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t i 12 t, oraz od zespołów pojazdów o długości przekraczającej 7 m. Rząd twierdzi, że ta regulacja przyczyni się perform lepszego płynności ruchu na drogach o dużej przepustowości.
„W przypadku ruchu pojazdów na autostradzie lub drodze ekspresowej na odcinku pomiędzy węzłami o 3 pasach ruchu kierujący pojazdem ciężarowym lub ww. zespołem pojazdów będzie zobowiązany poruszać się jednym z dwóch pasów ruchu, położonych najbliżej prawej krawędzi jezdni. Natomiast w przypadku ruchu w obszarze węzła drogowego, w którym występują pasy włączenia i wyłączenia, kierujący pojazdem będzie zobowiązany zajmować wyłącznie jeden z dwóch pasów ruchu dla kierunku, w którym się porusza, usytuowanych najbliżej prawej krawędzi jezdni” – wyjaśniono w uzasadnieniu.
Przepis nie nakłada obowiązku na kierowców ciężarówek lub zespołów pojazdów o długości powyżej 7 m poruszania się dwoma pasami ruchu bezpośrednio przy prawej krawędzi jezdni we wszystkich sytuacjach. Natomiast zobowiązuje ich perform korzystania wyłącznie z dwóch pasów ruchu przeznaczonych perform jazdy w kierunku, w którym zamierzają się poruszać, i usytuowanych najbliżej prawej krawędzi jezdni. Na przykład, jeśli jezdnia posiada pięć pasów ruchu, w tym dwa pasy służące perform skrętu w prawo oraz trzy pasy perform jazdy na wprost, kierowca pojazdu, który wybiera się na wprost, będzie mógł korzystać z trzeciego i czwartego pasa ruchu, licząc od prawej krawędzi jezdni.

Projekt przewiduje, że pojazdy ciężarowe kategorii N2 lub N3 będą miały możliwość wyprzedzania na autostradach i drogach ekspresowych, pod warunkiem, że wyprzedzane pojazdy poruszają się z znacznie niższą prędkością niż dopuszczalna dla pojazdów ciężarowych kategorii N2 lub N3. Prędkość maksymalna dla tych pojazdów wynika z przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym (maksymalnie 80 km/h) lub może być ograniczona znakiem drogowym umieszczonym w organizacji ruchu.
W uzasadnieniu projektu podkreśla się, że różnica prędkości między pojazdami podczas wyprzedzania powinna być wystarczająco duża, aby manewr wyprzedzania mógł zostać wykonany bez utrudnień i spowolnień dla ruchu na lewym pasie autostrady lub drogi ekspresowej. Wskazuje się również, że wyprzedzanie pojazdów ciężarowych przy niewielkiej różnicy prędkości może powodować znaczne utrudnienia dla pojazdów poruszających się z wyższą dopuszczalną prędkością i korzystających z lewego pasa ruchu. Gwałtowna zmiana prędkości (zmniejszenie o około 40-60 km/h) może prowadzić perform niebezpiecznych sytuacji, takich jak utrata przyczepności pojazdu, kolizje, a także zwiększenie agresji w ruchu drogowym.
Projekt ustawy przewiduje również, że kierowcy samochodów ciężarowych będą mogli też wyprzedzać na drogach ekspresowych i autostradach o dwóch pasach ruchu „pojazdy wykonujące na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne wysyłające żółte sygnały błyskowe”.
W czwartek odbędzie się w sejmowej Komisji Infrastruktury pierwsze czytanie nowelizacji. Jeszcze w czwartek wieczorem ma ona trafić pod obrady plenarne Sejmu, a już w piątek ma się odbyć głosowanie.
Szanowni Państwo, naszym głównym zadaniem jest niesienie pomocy prawnej jednak z uwagi na panującą sytuację w kraju i na świecie postanowiliśmy hobbistycznie prowadzić dla Grew to become bloga, w jakim staramy się przekazać najważniejsze wiadomości z Polski i świata, których nie usłyszycie w telewizji. Utrzymania naszego wspólnego serwisu wiąże się z dużymi kosztami.
Tylko dzięki Waszemu wsparciu będziemy w stanie nadal rzetelnie informować was, o jakich faktach nie poda wam telewizja.
Wsparcia można udzielić poprzez wpłatę dowolnej kwoty na nasz rachunek bankowy: 04 1020 3903 0000 1402 0122 6752
Kancelaria świadczy pełen wachlarz usług prawnych z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego, spadkowego, upadłościowego, gospodarczego, karnego, pracy, handlowego.
Jeśli poszukujecie Państwo pomocy prawnej, zapraszamy perform skorzystania z naszej oferty. W celu dokonania rezerwacji terminu konsultacji prosimy o kontakt telefoniczny pod numerami telefonów: 579-636-527 lub 22-266-86-18 lub pisząc na adres @: kontakt@legaartis.pl
Jeśli uważacie Państwo, że nasze publikacje niosące prawdę zasługują na wparcie pracowników Kancelarii, którzy codziennie przeszukują setki stron, aby te wiadomości perform Państwa dotarły, możecie nas wspomóc poprzez wpłatę dowolnej kwoty na rachunek bankowy Kancelarii LEGA ARTIS:
Dane perform przelewu:
Nr konta: 04 1020 3903 0000 1402 0122 6752
Kancelaria Lega Artis
ul. Przasnyska 6a lok 336a
01-756 Warszawa
Tytuł: “darowizna na działalność”
IBAN: PL04102039030000140201226752
Anonimowe wsparcie Bitcoin:
bc1qdsav25h9dz3y9cm5yl896sfxg6x3mxe46cpt3r
Anonimowe wsparcie Ethereum:
0x45a3c849BCa45A6444A24cdF30708695498a3F6b
Wsparcie paypal:
https://paypal.me/legaartis
Jesteśmy perform Państwa dyspozycji:
Pn. – czw.: 11: 00 – 17: 00
Piątek: 10: 00 – 15: 00
Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom za dotychczas udzielone nam wsparcie finansowe.
Całość możesz przeczytać tutaj: Zakaz wyprzedzania na autostartach dla ciężarówek. Sejm proceduje przepisy
Komentarze