Close Menu
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
Facebook X (Twitter)
Facebook X (Twitter)
News na dziś.pl – Aktualne wiadomości z Polski i świataNews na dziś.pl – Aktualne wiadomości z Polski i świata
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
News na dziś.pl – Aktualne wiadomości z Polski i świataNews na dziś.pl – Aktualne wiadomości z Polski i świata
Motoryzacja

Benzyna po 11 zł. Nadciąga nowy podatek ETS-2

Damian Pośpiech2025-05-14
Facebook Twitter Email Telegram Copy Link WhatsApp
GOOGLE NEWS
Google News
Paliwo
Banknotes, Polish money, Polish zlotys in the fuel filler of a red car. Increase in fuel prices causing money to be sucked into the fuel tanks. The fuel tank sucks money

Unijny system ETS-2, który ma wejść w życie w 2027 roku, już dziś budzi niepokój wśród obywateli i decydentów. Choć jego celem jest walka ze zmianami klimatu, potencjalne skutki ekonomiczne mogą uderzyć w miliony Polaków. Ceny paliw mogą wzrosnąć nawet o 4 zł na litrze, a rachunki za ogrzewanie domów – o dziesiątki tysięcy złotych w perspektywie najbliższych lat. Polski rząd bije na alarm, apelując do Brukseli o opóźnienie wdrożenia tego systemu, który może uderzyć najmocniej w najuboższych.

Czym jest ETS-2 i kiedy wejdzie w życie?

ETS-2 (Emissions Trading System 2) to planowane rozszerzenie obecnego systemu handlu emisjami CO₂, który obecnie obejmuje głównie przemysł i energetykę. Nowa odsłona ma objąć transport drogowy oraz budynki mieszkalne, czyli bezpośrednio codzienne życie obywateli.

Start systemu zaplanowano na 2027 rok. Od tego momentu każda tona emisji związana np. z paliwami czy ogrzewaniem ma być objęta specjalnym kosztem emisyjnym. Opłaty te będą doliczane do cen produktów i usług, co finalnie przełoży się na wyższe rachunki dla obywateli.

Prognozy: paliwa w górę nawet o 4 zł, domowe rachunki – o dziesiątki tysięcy

Eksperci i analitycy ostrzegają przed drastycznym wzrostem kosztów życia. Według prognoz:

  • Ceny paliw mogą wzrosnąć od 2 do 4 zł za litr do 2031 roku.
  • Przeciętna rodzina może zapłacić nawet 24 tys. zł więcej do 2055 roku.
  • Gospodarstwa domowe opalane węglem – do 39 tys. zł więcej.
  • Nieocieplone domy mogą wygenerować nawet 77 tys. zł dodatkowych kosztów w ciągu dekady.

To nie tylko większe wydatki przy dystrybutorze paliw. Wyższe ceny transportu przełożą się na droższą żywność, usługi i ogrzewanie, co może doprowadzić do długotrwałej presji inflacyjnej.

Najbardziej ucierpią mieszkańcy wsi, właściciele starych aut i domów

ETS-2 nie uderzy równo we wszystkich. Najbardziej narażeni są:

  • Mieszkańcy prowincji, którzy nie mają dostępu do komunikacji zbiorowej.
  • Rodziny ogrzewające domy węglem, które nie są w stanie przejść na inne źródła energii.
  • Właściciele starych samochodów, których nie stać na wymianę pojazdu na elektryczny.

Dla wielu osób ETS-2 może oznaczać konieczność rezygnacji z podstawowych wydatków lub zadłużenie się, by sprostać nowym opłatom.

Reakcja Polski: „Nie tędy droga” – presja na Brukselę

Polski rząd już teraz wyraża stanowczy sprzeciw wobec tempa wdrażania ETS-2. Warszawa ostrzega, że:

„Tak wysokie ceny energii mogą obalić niejeden demokratyczny rząd.”

Władze apelują do Brukseli o co najmniej trzyletnie vacatio legis, które pozwoliłoby przygotować społeczeństwo na tak znaczącą transformację. Równolegle trwają prace nad krajowymi przepisami wdrażającymi unijną dyrektywę – jednak szczegóły tych regulacji pozostają nieznane.

Przemysł też na celowniku – pytania o konkurencyjność

Poza obywatelami, jednym z największych przegranych ETS-2 może być europejski przemysł. Eksperci zadają pytania:

  • Kto będzie kupował europejskie produkty, jeśli ich ceny wzrosną z powodu kosztów emisyjnych?
  • Czy firmy nie przeniosą produkcji poza Europę, by uniknąć opłat?

Brak podobnych mechanizmów w innych częściach świata sprawia, że unijne przedsiębiorstwa mogą znaleźć się w niekorzystnej pozycji konkurencyjnej. W dłuższej perspektywie może to oznaczać odpływ inwestycji i likwidację miejsc pracy.

Eksperci apelują o osłony dla najuboższych

Już teraz pojawiają się głosy, że system ETS-2 powinien zostać połączony z pakietem osłonowym. Propozycje obejmują:

  • Dopłaty dla najuboższych gospodarstw domowych.
  • Ulgi dla właścicieli starszych domów.
  • Programy modernizacji źródeł ogrzewania.

Bez takich działań ETS-2 może być odbierany jako „podatek nad podatkami”, co w połączeniu z presją inflacyjną i wysokimi stopami procentowymi, może wywołać masowe protesty społeczne.

Co dalej? ETS-2 jeszcze nie obowiązuje, ale skutki są już widoczne

Choć ETS-2 formalnie wejdzie w życie dopiero w 2027 roku, jego wpływ na debatę publiczną i rynek paliw już jest odczuwalny. Rynki zaczynają dyskontować przyszłe podwyżki, a konsumenci przygotowują się na najgorsze scenariusze.

W najbliższych miesiącach okaże się, czy Bruksela zdecyduje się na zmiany w harmonogramie lub konstrukcji systemu. Tymczasem polskie rodziny, przedsiębiorcy i samorządy muszą przygotować się na jedną z największych reform kosztowych ostatnich dekad.

Ceny Paliw ETS-2 Unia Europejska
Share. Facebook Twitter Email WhatsApp Copy Link
Napisz komentarz Anuluj odpowiedź

OSTATNIE WPISY

PKO Bank Polski zmienia siedzibę – zmiany dotkną ponad 12 milionów klientów

Napad na jubilera w Kępnie. Trwa policyjna obława

Pilne ostrzeżenie NASK: Możliwa ingerencja w wybory prezydenckie 2025

Facebook X (Twitter) RSS
  • Aktualności 
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Sport
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Mapa strony
  • Regulamin

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2021 - 2025 Newsnadzis.pl
Wydawca i redakcja portalu: POL-MEDIA - Adres: ul. Grzybowska 9, 00-132 Warszawa

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.