Close Menu
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
Facebook X (Twitter)
Facebook X (Twitter)
News na dziś.plNews na dziś.pl
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
News na dziś.plNews na dziś.pl
Home - Aktualności z kraju

Wyniki egzaminu ósmoklasisty 2025: Matematyka najtrudniejsza. Raport CKE

Damian Pośpiech2025-07-04
Facebook Twitter Email Telegram Copy Link WhatsApp
Egzamin
Egzamin ósmoklasisty

Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) opublikowała oficjalne wyniki egzaminu ósmoklasisty 2025, do którego przystąpiło blisko 370 tys. uczniów. Tegoroczne rezultaty potwierdzają długotrwałe tendencje: matematyka pozostała najtrudniejszym przedmiotem (średni wynik: 50%), podczas język angielski wypadł najlepiej (średnio 70%). Język polski zajął miejsce pośrednie ze średnią 64%. Dane ujawniły także znaczące różnice w osiągnięciach uczniów w zależności od lokalizacji szkoły, podkreślając wyzwania polskiego systemu edukacji.


Szczegółowe wyniki przedmiotowe

Język polski (średnio 64%) przyniósł zaskoczenie w rozkładzie umiejętności. Uczniowie najlepiej radzili sobie z rozpoznawaniem i stosowaniem związków frazeologicznych. Największe trudności sprawiło natomiast poprawne używanie znaków interpunkcyjnych – obszar wymagający wzmożonej uwagi w przyszłorocznych przygotowaniach.

Matematyka (średnio 50%) utrzymała status przedmiotu o najniższych wynikach. Najprostsze okazało się zadanie sprawdzające obliczanie czasu na podstawie drogi i prędkości. Prawdziwym wyzwaniem była natomiast geometria, szczególnie obliczanie pola wielokąta metodą podziału na mniejsze figury.

Język angielski (średnio 70%) potwierdził, że ósmoklasiści najskuteczniej rozwijają kompetencje rozumienia ze słuchu. Problemy pojawiły się w sekcji środków językowych, co jest zgodne z obserwacjami z lat poprzednich. Angielski wybrało 98% zdających. Wśród języków mniejszościowych najlepiej wypadł francuski (87%), następnie hiszpański (67%), rosyjski (65%), niemiecki (61%) i włoski (60%).


Najlepsi z najlepszych: Wyniki powyżej 90%

Według Roberta Zakrzewskiego, dyrektora CKE, 8,2 tys. uczniów (tj. 2,5% wszystkich zdających) uzyskało wyniki w przedziale 90–100% ze wszystkich trzech obowiązkowych przedmiotów. Szczegółowe statystyki pokazują dysproporcje między przedmiotami:

  • Język angielski: Ponad 128 tys. osób z wynikiem ≥90%.
  • Matematyka: Blisko 47 tys. uczniów z wynikiem ≥90%.
  • Język polski: Tylko 15,5 tys. osób osiągnęło wynik ≥90%.

„Gratuluję wszystkim ósmoklasistom, dali radę. Wierzę, że te wyniki pozwolą im dostać się do wymarzonej szkoły ponadpodstawowej” – podkreślił dyrektor Zakrzewski, dodając, że wyniki są także cenną informacją zwrotną dla nauczycieli.


Geografia sukcesu: Miasta vs. wsie

Analiza wyników według lokalizacji szkoły ujawniła systematyczną lukę edukacyjną. Najwyższe średnie odnotowano w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców:

  • Język polski: 67%
  • Matematyka: 57%
  • Język angielski: 77%

Najsłabsze rezultaty zanotowano:

  • W miastach do 20 tys. mieszkańców: Polski (61%), matematyka (46%). Różnica w matematyce w stosunku do dużych miast wyniosła 11 punktów procentowych.
  • Na wsiach: Język angielski (65%), co oznacza 12 punktów procentowych różnicy na niekorzyść w porównaniu z uczniami z największych ośrodków.

„We wszystkich przedmiotach najlepiej wypadli ósmoklasiści z dużych miast” – konstatuje dyrektor CKE, wskazując na powtarzający się z poprzednich lat, niepokojący trend.


Egzamin w liczbach i procedury pokontrolne

Egzamin przeprowadzono w dniach 13–15 maja 2025 r. Uczniowie rozwiązali łącznie ponad 1,78 mln arkuszy, sprawdzanych przez blisko 11 tys. egzaminatorów (w tym 900 weryfikatorów). Wyniki są już dostępne na indywidualnych kontach na portalu ziu.gov.pl.

Choć egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać, wyniki są kluczowe w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych – stanowią połowę wszystkich możliwych do zdobycia punktów. Uczniowie mają prawo do:

  1. Wglądu do swojej pracy (po złożeniu wniosku w właściwej Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej).
  2. Złożenia odwołania i wniosku o weryfikację wyniku.

„Dyrektorzy OKE są gotowi do tego, by ewentualne weryfikacje wyników egzaminów przeprowadzić przed końcem rekrutacji” – zapewnia Zakrzewski.


Perspektywy na przyszłość

Termin egzaminu w 2026 roku pozostaje majowy. Zapowiedzi Ministerstwa Edukacji Narodowej sugerują jednak możliwy powrót do terminu kwietniowego w 2027 roku, co wymagać będzie uwzględnienia w planach dydaktycznych szkół.

Wnioski dla systemu edukacji:

  • Priorytet dla matematyki: Konieczne są systemowe działania wspierające nauczanie matematyki, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach.
  • Likwidacja luki terytorialnej: Wyniki wskazują na pilną potrzebę wzmocnienia wsparcia dla szkół wiejskich i w małych miastach.
  • Konsolidacja umiejętności językowych: Pomimo dobrych wyników z angielskiego, obszar środków językowych wymaga wzmocnienia.

Wyniki egzaminu ósmoklasisty 2025 to nie tylko statystyka, ale mapa wyzwań dla polskiej edukacji. Pokazują, gdzie tkwią największe trudności i dla kogo droga do wymarzonej szkoły jest najtrudniejsza.


CKE wyniki egzaminu ósmoklasisty
Share. Facebook Twitter Email WhatsApp Copy Link
Napisz komentarz Anuluj odpowiedź

OSTATNIE WPISY

Rząd ogłosił koniec Izery. Prezes spółki żąda 4,5 mld zł na wskrzeszenie projektu

Blackout w Czechach: Praga bez prądu, metro i bankomaty nie działają

Kaufland mocno przecenia hit z Lidla. Kosiarka Parkside za 750 zł to rekordowa oferta!

Facebook X (Twitter) RSS
  • Aktualności 
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Sport
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Mapa strony
  • Regulamin

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2021 - 2025 Newsnadzis.pl
Wydawca i redakcja portalu: POL-MEDIA - Adres: ul. Grzybowska 9, 00-132 Warszawa

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.