Close Menu
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
Facebook X (Twitter)
Facebook X (Twitter)
News na dziś.pl – Aktualne wiadomości z Polski i świataNews na dziś.pl – Aktualne wiadomości z Polski i świata
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
News na dziś.pl – Aktualne wiadomości z Polski i świataNews na dziś.pl – Aktualne wiadomości z Polski i świata
Aktualności z kraju

Matura z Matematyki: Wyzwania dla Uczniów z Dyskalkulią

Damian Pośpiech2025-02-23Updated:2025-02-26
Facebook Twitter Email Telegram Copy Link WhatsApp
GOOGLE NEWS
Google News
Pieniądze
Pieniądze

Od 2010 roku matematyka stała się obowiązkowym elementem egzaminu maturalnego w polskich szkołach. Decyzja ta miała na celu podniesienie poziomu kompetencji matematycznych wśród młodzieży, jednakże niesie za sobą wyzwania, szczególnie dla uczniów z dyskalkulią – specyficznym zaburzeniem, które utrudnia przyswajanie i stosowanie wiedzy matematycznej.

Dyskalkulia to trudność w rozumieniu liczb, wykonywaniu działań arytmetycznych i ogólnym pojmowaniu zagadnień matematycznych. Uczniowie dotknięci tym zaburzeniem, mimo ogromnego wysiłku, często nie są w stanie sprostać wymaganiom egzaminu maturalnego z matematyki. Problemy te wpływają nie tylko na wyniki egzaminacyjne, ale również na ich dalsze możliwości edukacyjne, gdyż matematyka odgrywa kluczową rolę w rekrutacji na wiele kierunków studiów.

Według danych zebranych przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne, około 5% uczniów w Polsce cierpi na dyskalkulię. To oznacza, że każdego roku około 20 000 uczniów musi zmierzyć się z wyzwaniami związanymi z tym zaburzeniem podczas egzaminu maturalnego.

Starania o Zmianę Przepisów

W ostatnich latach pojawiły się liczne inicjatywy i petycje, których celem jest wprowadzenie zmian w systemie egzaminacyjnym. Organizacje takie jak Polskie Towarzystwo Psychologiczne oraz inne stowarzyszenia działające na rzecz osób z trudnościami w nauce, apelują o możliwość wyboru przedmiotu zastępczego lub całkowite zwolnienie uczniów z dyskalkulią z obowiązku zdawania matematyki na maturze. Wnioskodawcy podkreślają, że choć matematyka jest ważną dziedziną, to uczniowie z dyskalkulią rozwijają się prawidłowo w innych obszarach, takich jak nauki humanistyczne, sztuka czy sport.

Proponowane Rozwiązania

Obecne propozycje zmian obejmują m.in.:

* Alternatywny przedmiot maturalny – umożliwienie uczniom z dyskalkulią zdawania innego przedmiotu, który lepiej odpowiada ich predyspozycjom.
* Dostosowanie warunków egzaminacyjnych – wprowadzenie modyfikacji, takich jak dodatkowy czas na rozwiązanie zadań matematycznych czy możliwość korzystania z pomocy dydaktycznych, które mogą pomóc zminimalizować negatywny wpływ dyskalkulii.
* Indywidualne podejście – opracowanie Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET), które uwzględniałyby specyficzne potrzeby uczniów z dyskalkulią, umożliwiając im prezentowanie swoich umiejętności na innych polach.

Aktualny Stan Dyskusji

Decyzje dotyczące modyfikacji przepisów są przedmiotem intensywnych dyskusji na szczeblu Ministerstwa Edukacji oraz w środowiskach pedagogicznych. Choć matematyka pozostaje fundamentem wykształcenia, to rosnąca liczba głosów w środowisku nauczycieli, psychologów oraz samych uczniów wskazuje na potrzebę stworzenia bardziej elastycznego systemu egzaminacyjnego, który umożliwiłby uczniom z dyskalkulią pełne wykorzystanie ich potencjału.

Według danych z Głównego Urzędu Statystycznego, w 2020 roku około 70% uczniów, którzy zdawali egzamin maturalny z matematyki, uzyskało ocenę poniżej przeciętnej. To oznacza, że wiele uczniów, które mają trudności z matematyką, musi zmierzyć się z wyzwaniami związanymi z Brakiem dostępu do wyższych studiów.

Obowiązkowa matura z matematyki, wprowadzona w 2010 roku, stanowi ważny element systemu edukacyjnego, ale jednocześnie generuje poważne trudności dla uczniów z dyskalkulią. Starania o wprowadzenie ulg i możliwości wyboru przedmiotu zastępczego mają na celu stworzenie bardziej inkluzywnego systemu, w którym każdy uczeń, niezależnie od swoich specyficznych trudności, miałby szansę na sukces. Wprowadzenie takich zmian wymaga jednak szerokiej debaty oraz współpracy między środowiskiem edukacyjnym a decydentami, by ostatecznie znaleźć rozwiązanie, które zapewni sprawiedliwe warunki egzaminacyjne dla wszystkich uczniów.

Share. Facebook Twitter Email WhatsApp Copy Link
Napisz komentarz Anuluj odpowiedź

OSTATNIE WPISY

DJ Hazel nie żyje. Prokuratura podała przyczynę

Znamy szczegóły pogrzebu Tomasza Jakubiaka. Rodzina prosi, aby przyjść ubranym na kolorowo

Tylko do 10 maja! Promocje na jajka w Biedronce, Lidlu i Aldim – Co warto kupić?

Facebook X (Twitter) RSS
  • Aktualności 
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Sport
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Mapa strony
  • Regulamin

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2021 - 2025 Newsnadzis.pl
Wydawca i redakcja portalu: POL-MEDIA - Adres: ul. Grzybowska 9, 00-132 Warszawa

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.