Close Menu
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
Facebook X (Twitter)
Facebook X (Twitter)
News na dziś.pl – Aktualne wiadomości z Polski i świataNews na dziś.pl – Aktualne wiadomości z Polski i świata
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
News na dziś.pl – Aktualne wiadomości z Polski i świataNews na dziś.pl – Aktualne wiadomości z Polski i świata
Aktualności z kraju

Edukacja włączająca: poważny kryzys w polskim systemie szkolnym

Damian Pośpiech2025-02-24Updated:2025-02-26
Facebook Twitter Email Telegram Copy Link WhatsApp
GOOGLE NEWS
Google News
Pieniadze32

W Polsce rodzice dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi alarmują o poważnym kryzysie w systemie edukacji. Dostosowania zapisane w dokumentach często pozostają jedynie na papierze, a rzeczywistość szkolna daleko odbiega od deklarowanych standardów inkluzywnego nauczania. Problem jest systemowy i wymaga pilnych zmian.

Brak nauczycieli wspomagających jest jednym z głównych problemów. „Nikt za najniższą krajową nie będzie się fatygował do pomocy naszemu dziecku” – mówi Jesica Dragon-Podolak, wskazując na systemowy problem niedofinansowania edukacji specjalnej. W efekcie, dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi często nie otrzymują odpowiedniego wsparcia, co może prowadzić do poważnych trudności w nauce i rozwoju.

Rodzice wskazują na pilną potrzebę wprowadzenia realnych, a nie tylko papierowych dostosowań. Lista postulatów jest długa i obejmuje m.in.:

* mniejsze klasy integracyjne (maksymalnie 6-7 uczniów zamiast obecnych 8-10)
* więcej asystentów wspomagających
* stworzenie „stref ciszy” dla dzieci nadwrażliwych na bodźce
* zmiana sposobu oceniania, skupiająca się na postępach, a nie na brakach

Wiele szkół w Polsce nie jest odpowiednio dostosowana do potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Brakuje wind, specjalistów, a nawet podstawowych udogodnień dla dzieci z niepełnosprawnościami. System wymaga gruntownej reformy, która wprowadzi realne, a nie tylko papierowe zmiany.

Rodzice są zgodni – obecna sytuacja nie może dłużej trwać, a edukacja włączająca musi przestać być tylko hasłem w dokumentach. „To, że dziecko jest ciche i spokojne w szkole, nie znaczy, że nie potrzebuje wsparcia nauczyciela wspomagającego” – mówi Pani Grażyna.

Doświadczenia rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi pokazują, jak bardzo system szkolny wymaga zmian już od pierwszych miesięcy nauki. „Po zaledwie pół roku w szkole widzę, że konieczne jest dostosowanie metod nauczania do sposobu, w jaki nasze dzieci przetwarzają informacje” – opisuje Pani Barbara swoją frustrację systemem, który zdaje się nie rozumieć specyfiki dzieci w spektrum autyzmu.

Szczególnie niepokojące jest przerzucanie odpowiedzialności na rodziców i ignorowanie podstawowych potrzeb dzieci. „Ciągle widzę w ćwiczeniach krzyżyki i adnotacje 'do domu, do domu’. Tymczasem nasze dzieci potrzebują przede wszystkim odpowiednich warunków w szkole – stref ciszy, gdzie mogłyby odciąć się od nadmiaru bodźców, złagodzonego oświetlenia, większej liczby zajęć praktycznych i ruchowych zamiast wielogodzinnego siedzenia w ławkach” – podkreśla Pani Barbara, wskazując na konkretne rozwiązania, które mogłyby znacząco poprawić funkcjonowanie dzieci w szkole.

Według danych z Głównego Urzędu Statystycznego, w 2020 roku w polskich szkołach kształciło się ponad 300 tysięcy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dzieci te wymagają specjalnego wsparcia i dostosowań, aby mogły się rozwijać i osiągać swoje pełne potencjały.

Edukacja specjalna to proces nauczania, który jest dostosowany do indywidualnych potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Obejmuje ona m.in. terapię logopedyczną, terapię pedagogiczną, terapię psychologiczną i terapię ruchową.

W celu zapewnienia dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi właściwego wsparcia, konieczne jest współpraca między nauczycielami, rodzicami i specjalistami. Dzieci te wymagają indywidualnego podejścia i dostosowania metodyki nauczania do ich potrzeb.

Inkluzja to proces, który ma na celu.integration dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do życia społecznego. Obejmuje ona m.in. edukację włączającą, integrację sensoryczną i wspieranie rozwoju społecznego.

W Polsce edukacja włączająca jest wymogiem stawianym szkołom, jednak wiele z nich nie jest jeszcze przygotowanych do realizacji tego zadania. Rodzice i eksperci postulują wprowadzenie pilnych zmian w systemie edukacji, aby zapewnić dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi odpowiednie wsparcie i warunki do rozwoju.

Według badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Jagielloński, dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które otrzymują odpowiednie wsparcie i dostosowania, mają większe szanse na osiągnięcie sukcesu w nauce i rozwoju. Dlatego tak ważne jest, aby system edukacji w Polsce był dostosowany do potrzeb tych dzieci i aby zapewnić im właściwe wsparcie i warunki do rozwoju.

Jednym z najważniejszych elementów edukacji włączającej jest zatrudnianie nauczycieli wspomagających. Ci nauczyciele są przeszkoleni do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i są w stanie zapewnić im właściwe wsparcie i dostosowania.

Według Ministerstwa Edukacji i Nauki, w 2020 roku w polskich szkołach pracowało ponad 10 tysięcy nauczycieli wspomagających. To jednak nadal za mało, aby zapewnić wszystkim dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi właściwe wsparcie.

Dlatego tak ważne jest, aby szkoły i urzędy oświatowe zwiększyły nakłady na edukację specjalną i dostosowania dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Tylko w ten sposób będziemy mogli zapewnić tym dzieciom właściwe wsparcie i warunki do rozwoju, i tym samym przyczynić się do ich pełnego rozwoju i powodzenia w życiu.

Share. Facebook Twitter Email WhatsApp Copy Link
Napisz komentarz Anuluj odpowiedź

OSTATNIE WPISY

DJ Hazel nie żyje. Prokuratura podała przyczynę

Znamy szczegóły pogrzebu Tomasza Jakubiaka. Rodzina prosi, aby przyjść ubranym na kolorowo

Tylko do 10 maja! Promocje na jajka w Biedronce, Lidlu i Aldim – Co warto kupić?

Facebook X (Twitter) RSS
  • Aktualności 
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Sport
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Mapa strony
  • Regulamin

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2021 - 2025 Newsnadzis.pl
Wydawca i redakcja portalu: POL-MEDIA - Adres: ul. Grzybowska 9, 00-132 Warszawa

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.