Close Menu
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
Facebook X (Twitter)
Facebook X (Twitter)
News na dziśNews na dziś
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
News na dziśNews na dziś
Home - Motoryzacja

Benzyna po 11 zł. Nadciąga nowy podatek ETS-2

Damian Pośpiech2025-05-14
Facebook Twitter Email Telegram Copy Link WhatsApp
Paliwo
Banknotes, Polish money, Polish zlotys in the fuel filler of a red car. Increase in fuel prices causing money to be sucked into the fuel tanks. The fuel tank sucks money

Unijny system ETS-2, który ma wejść w życie w 2027 roku, już dziś budzi niepokój wśród obywateli i decydentów. Choć jego celem jest walka ze zmianami klimatu, potencjalne skutki ekonomiczne mogą uderzyć w miliony Polaków. Ceny paliw mogą wzrosnąć nawet o 4 zł na litrze, a rachunki za ogrzewanie domów – o dziesiątki tysięcy złotych w perspektywie najbliższych lat. Polski rząd bije na alarm, apelując do Brukseli o opóźnienie wdrożenia tego systemu, który może uderzyć najmocniej w najuboższych.

Czym jest ETS-2 i kiedy wejdzie w życie?

ETS-2 (Emissions Trading System 2) to planowane rozszerzenie obecnego systemu handlu emisjami CO₂, który obecnie obejmuje głównie przemysł i energetykę. Nowa odsłona ma objąć transport drogowy oraz budynki mieszkalne, czyli bezpośrednio codzienne życie obywateli.

Start systemu zaplanowano na 2027 rok. Od tego momentu każda tona emisji związana np. z paliwami czy ogrzewaniem ma być objęta specjalnym kosztem emisyjnym. Opłaty te będą doliczane do cen produktów i usług, co finalnie przełoży się na wyższe rachunki dla obywateli.

Prognozy: paliwa w górę nawet o 4 zł, domowe rachunki – o dziesiątki tysięcy

Eksperci i analitycy ostrzegają przed drastycznym wzrostem kosztów życia. Według prognoz:

  • Ceny paliw mogą wzrosnąć od 2 do 4 zł za litr do 2031 roku.
  • Przeciętna rodzina może zapłacić nawet 24 tys. zł więcej do 2055 roku.
  • Gospodarstwa domowe opalane węglem – do 39 tys. zł więcej.
  • Nieocieplone domy mogą wygenerować nawet 77 tys. zł dodatkowych kosztów w ciągu dekady.

To nie tylko większe wydatki przy dystrybutorze paliw. Wyższe ceny transportu przełożą się na droższą żywność, usługi i ogrzewanie, co może doprowadzić do długotrwałej presji inflacyjnej.

Najbardziej ucierpią mieszkańcy wsi, właściciele starych aut i domów

ETS-2 nie uderzy równo we wszystkich. Najbardziej narażeni są:

  • Mieszkańcy prowincji, którzy nie mają dostępu do komunikacji zbiorowej.
  • Rodziny ogrzewające domy węglem, które nie są w stanie przejść na inne źródła energii.
  • Właściciele starych samochodów, których nie stać na wymianę pojazdu na elektryczny.

Dla wielu osób ETS-2 może oznaczać konieczność rezygnacji z podstawowych wydatków lub zadłużenie się, by sprostać nowym opłatom.

Reakcja Polski: „Nie tędy droga” – presja na Brukselę

Polski rząd już teraz wyraża stanowczy sprzeciw wobec tempa wdrażania ETS-2. Warszawa ostrzega, że:

„Tak wysokie ceny energii mogą obalić niejeden demokratyczny rząd.”

Władze apelują do Brukseli o co najmniej trzyletnie vacatio legis, które pozwoliłoby przygotować społeczeństwo na tak znaczącą transformację. Równolegle trwają prace nad krajowymi przepisami wdrażającymi unijną dyrektywę – jednak szczegóły tych regulacji pozostają nieznane.

Przemysł też na celowniku – pytania o konkurencyjność

Poza obywatelami, jednym z największych przegranych ETS-2 może być europejski przemysł. Eksperci zadają pytania:

  • Kto będzie kupował europejskie produkty, jeśli ich ceny wzrosną z powodu kosztów emisyjnych?
  • Czy firmy nie przeniosą produkcji poza Europę, by uniknąć opłat?

Brak podobnych mechanizmów w innych częściach świata sprawia, że unijne przedsiębiorstwa mogą znaleźć się w niekorzystnej pozycji konkurencyjnej. W dłuższej perspektywie może to oznaczać odpływ inwestycji i likwidację miejsc pracy.

Eksperci apelują o osłony dla najuboższych

Już teraz pojawiają się głosy, że system ETS-2 powinien zostać połączony z pakietem osłonowym. Propozycje obejmują:

  • Dopłaty dla najuboższych gospodarstw domowych.
  • Ulgi dla właścicieli starszych domów.
  • Programy modernizacji źródeł ogrzewania.

Bez takich działań ETS-2 może być odbierany jako „podatek nad podatkami”, co w połączeniu z presją inflacyjną i wysokimi stopami procentowymi, może wywołać masowe protesty społeczne.

Co dalej? ETS-2 jeszcze nie obowiązuje, ale skutki są już widoczne

Choć ETS-2 formalnie wejdzie w życie dopiero w 2027 roku, jego wpływ na debatę publiczną i rynek paliw już jest odczuwalny. Rynki zaczynają dyskontować przyszłe podwyżki, a konsumenci przygotowują się na najgorsze scenariusze.

W najbliższych miesiącach okaże się, czy Bruksela zdecyduje się na zmiany w harmonogramie lub konstrukcji systemu. Tymczasem polskie rodziny, przedsiębiorcy i samorządy muszą przygotować się na jedną z największych reform kosztowych ostatnich dekad.

Ceny Paliw ETS-2 Unia Europejska
Share. Facebook Twitter Email WhatsApp Copy Link
Dodaj komentarz
Napisz komentarz Anuluj odpowiedź

OSTATNIE WPISY

Alior Bank wprowadza opłatę 10 zł za wypłatę gotówki bankomacie

Banki masowo likwidują oddziały w Polsce – ponad 300 placówek mają zniknąć w 2026 roku

Od stycznia zakaz i masowe kontrole. Polacy płacą kary za jedną koszulę sąsiada

Facebook X (Twitter) RSS
  • Aktualności 
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Sport
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Mapa strony
  • Regulamin

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2021 - 2025 Newsnadzis.pl
Wydawca i redakcja portalu: POL-MEDIA - Adres: ul. Grzybowska 9, 00-132 Warszawa

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.