Od początku roku ceny w sklepach rosną w coraz szybszym tempie, co odczuwają niemal wszyscy konsumenci. Według raportu „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH”, przygotowanego przez UCE RESEARCH i Uniwersytet WSB Merito, w styczniu 2025 roku codzienne zakupy podrożały średnio o 5,9% rdr. To więcej niż w grudniu 2024 roku, gdy wzrost wyniósł 5,6% rdr, oraz w listopadzie – 5,5% rdr.

Eksperci wskazują, że obecne wzrosty wynikają nie tylko z sezonowych zmian, ale przede wszystkim z systematycznego wzrostu kosztów produkcji, transportu oraz energii. – Wzrost cen rok do roku nie jest przypadkowym skokiem, lecz efektem utrzymującej się presji kosztowej. Spowolnienie dynamiki podwyżek miesiąc do miesiąca może wynikać z efektów sezonowych – komentuje dr Hubert Gąsiński z Uniwersytetu WSB Merito.

Największe podwyżki dotyczą następujących kategorii produktów:

* Słodycze i desery – wzrost o 10,4% rdr
* Owoce – wzrost o 10,2% rdr
* Tłuszcze roślinne i zwierzęce – wzrost o 9,7% rdr
* Napoje bezalkoholowe – wzrost o 7,8% rdr
* Pieczywo – wzrost o 7,7% rdr

Drożyzna dotyczy nie tylko podstawowych produktów spożywczych, ale także nabiału, karmy dla zwierząt, ryb i wędlin, mięsa oraz środków higieny osobistej. Z kolei warzywa podrożały najmniej – tylko o 2,8% rdr.

Eksperci prognozują, że inflacja może w najbliższych miesiącach wzrosnąć, co oznacza, że ceny w sklepach nadal będą rosły. Jednak ekonomiści przewidują, że w dłuższej perspektywie trend wzrostowy wyhamuje, a w drugiej połowie 2025 roku inflacja powinna zacząć spadać.

Polityka gospodarcza rządu oraz decyzje dotyczące podatków i regulacji rynkowych będą miały kluczowe znaczenie dla kształtowania się cen w sklepach. Konsumenci powinni przygotować się na dalsze podwyżki, choć tempo wzrostu cen może się różnić w zależności od kategorii produktów.

Produkty sypkie ze średnim spadkiem cen o 0,7% rdr są jedyną kategorią, która zanotowała spadek cen. – W tym przypadku obserwujemy już od dłuższego czasu, że ceny rdr. rosną nieznacznie, a nawet w niektórych miesiącach wykazują spadek. To bardzo pozytywny fakt, zwłaszcza że takie produkty są nieodłącznym elementem diety polskiego społeczeństwa – podsumowuje dr Robert Orpych.

Dane pochodzą z cyklicznego raportu pt. „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH”, autorstwa UCE RESEARCH i Uniwersytetu WSB Merito. Analiza pokazuje średnią wartość cenową, notowaną miesiąc do miesiąca i rok do roku. W najnowszej odsłonie porównano wyniki ze stycznia 2025 r. i z analogicznego okresu z 2024 r. Dotyczyło to 17 kategorii i ponad 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono ze sobą ponad 76,7 tys. cen detalicznych z blisko 39 tys. sklepów należących do 62 sieci handlowych. Badaniem objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz cash&carry docierające ze swoją ofertą do większości konsumentów w Polsce.

Autorzy badania zastrzegają, że powyższa analiza nie może być traktowana jako pomiar wzrostu lub spadku ogólnego poziomu inflacji.

Źródło: UCE Research.

Share.

Comments are closed.

Exit mobile version