W 2025 roku kierowców czekają istotne zmiany w badaniach technicznych pojazdów. Ministerstwo Infrastruktury zapowiada drastyczne podwyżki opłat, nowe obowiązki dla diagnostów oraz surowsze konsekwencje za brak ważnego przeglądu. Ceny mogą wzrosnąć nawet o 186%, a przegląd samochodu osobowego będzie kosztował nawet 280 zł.
Drastyczne podwyżki opłat za badania techniczne w 2025 roku
Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało zmiany w opłatach za przeglądy techniczne, które mają wejść w życie już w 2025 roku. Obecnie koszt standardowego badania samochodu osobowego wynosi 98 zł, jednak diagności wskazują, że kwota ta nie pokrywa rzeczywistych kosztów działalności stacji diagnostycznych.
Organizacje branżowe postulują, aby nowa cena wynosiła od 260 zł do 280 zł brutto. Jak tłumaczył w rozmowie z dziennik.pl Artur Sałata, wiceprezes Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP:
– Brak waloryzacji opłat może prowadzić tylko do dalszych problemów właścicieli stacji kontroli pojazdów, ponieważ aktualne stawki są archaiczne.
Podwyżka o 186% ma być odpowiedzią na rosnące koszty utrzymania infrastruktury, obsługi klienta oraz nowe wymogi, jakie wkrótce zostaną nałożone na diagnostów.
Nowe obowiązki dla diagnostów i kierowców
Wraz z podwyżką cen Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzić nowe regulacje w zakresie dokumentowania badań. Diagności będą zobowiązani do:
- wykonywania zdjęć pojazdów podczas przeglądów,
- przesyłania dokumentacji do Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Nowe przepisy mają zwiększyć transparentność i ograniczyć przypadki „fikcyjnych” przeglądów technicznych.
Dodatkowo, kierowcy zyskają możliwość wykonania badania nawet 30 dni przed upływem ważności poprzedniego przeglądu. Jednak w przypadku spóźnienia opłata za przegląd może być nawet trzykrotnie wyższa niż standardowa.
Aktualne ceny badań technicznych w Polsce
Obecne stawki za badania techniczne pojazdów wynoszą:
- Samochód osobowy – 98 zł,
- Samochód z instalacją gazową – 162 zł,
- Motocykl – 62 zł,
- Ciężarówka – 153 zł.
W przypadku wprowadzenia nowych stawek, koszty badań technicznych wzrosną drastycznie, co może wpłynąć na budżety milionów polskich kierowców.
Usterki, które uniemożliwiają zaliczenie przeglądu
Podczas badania technicznego pojazdu diagności zwracają uwagę na wiele kluczowych elementów. Najczęstsze usterki skutkujące negatywnym wynikiem przeglądu to:
- Niesprawne oświetlenie,
- Pęknięta szyba,
- Korozja konstrukcyjna,
- Wycieki płynów,
- Nieprawidłowa emisja spalin,
- Niesprawne hamulce,
- Brak legalizacji zbiornika gazowego.
W przypadku poważnych usterek pojazd nie przejdzie badania, a właściciel będzie musiał usunąć wady i ponownie przystąpić do przeglądu.
Przepisy dotyczące badań technicznych i zmiany w prawie
Zasady przeprowadzania badań technicznych w Polsce określa Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym. Obecnie przegląd samochodu osobowego wykonuje się:
- po raz pierwszy – przed upływem 3 lat od pierwszej rejestracji,
- następnie – po 2 latach,
- później – co rok.
Pojazdy specjalne, takie jak taksówki, samochody do nauki jazdy czy auta z instalacją LPG/CNG, muszą przechodzić badania co roku, bez względu na wiek pojazdu.
W grudniu 2024 roku złożono wniosek o dodanie projektu nowelizacji ustawy do wykazu prac legislacyjnych. Jak przekazała Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury: – Wniosek o włączenie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw jest na etapie rozpatrywania przez Zespół do spraw Programowania Prac Rządu.
Kary za brak ważnego przeglądu
Jazda bez ważnego badania technicznego grozi wysokimi mandatami:
- od 1500 zł do 5000 zł.
Podczas kontroli drogowej policjant ocenia stan techniczny pojazdu. Jeśli auto jest w złym stanie, możliwe jest zatrzymanie dowodu rejestracyjnego i odholowanie pojazdu na koszt właściciela.
Według wiceministra infrastruktury Stanisława Bukowca, obecnie 7 milionów pojazdów w Polsce nie przechodzi przeglądów technicznych na czas, co pokazuje skalę problemu, który nowelizacja przepisów ma częściowo rozwiązać.
Wprowadzenie podwyżek opłat za badania techniczne oraz nowych obowiązków dla diagnostów i kierowców to odpowiedź na rosnące wyzwania finansowe i potrzeby modernizacji systemu kontroli pojazdów w Polsce. Chociaż zmiany mogą oznaczać wyższe koszty dla kierowców, ich celem jest poprawa bezpieczeństwa na drogach i większa skuteczność nadzoru nad stanem technicznym pojazdów. Szczegóły nowelizacji poznamy w nadchodzących miesiącach.