W poniedziałek, 23 grudnia 2024 roku, Ryanair, jeden z największych przewoźników lotniczych w Europie, ostrzegł o poważnym kryzysie w ruchu lotniczym na kontynencie. Problemem jest brak personelu w służbach kontroli ruchu lotniczego (ATC), co prowadzi do rekordowej liczby opóźnień i odwołanych lotów.
Według danych, 66% lotów w Europie doświadczyło opóźnień w 2023 roku, a liczba ta stale rośnie. Natomiast 30% lotów zostało odwołanych z powodu problemów z kontrolą ruchu lotniczego. Te dane są alarmujące, zwłaszcza w okresie świątecznym, gdy ruch lotniczy jest intensywniejszy.
Co powoduje kryzys?
Chroniczny brak personelu w służbach kontroli ruchu lotniczego jest główną przyczyną problemów. Mimo że linie lotnicze i pasażerowie płacą o 21% więcej za usługi kontroli lotów niż przed pandemią COVID-19, jakość świadczonych usług drastycznie spadła. Centra kontroli ruchu lotniczego nie są w stanie zapewnić odpowiedniej liczby personelu, co bezpośrednio przekłada się na chaos w rozkładach lotów.
Jakie są konsekwencje?
Opóźnienia i odwołane loty dotykają tysięcy pasażerów, którzy planują świąteczne podróże. Rodziny, które spodziewają się spędzić Święta Bożego Narodzenia z bliskimi, są szczególnie dotkliwie dotknięte tym kryzysem. 70% pasażerów uważa, że opóźnienia i odwołane loty są tym, co najbardziej martwi ich podczas podróży lotniczych.
Co należy zrobić?
Ryanair wzywa pasażerów do podjęcia działań i zwrócenia się do przewodniczącej Komisji Europejskiej, Ursuli von der Leyen. Przewoźnik podkreśla, że tylko zdecydowana interwencja na poziomie unijnym może przynieść realną zmianę. Komisja Europejska ma możliwość zobowiązania państw członkowskich do natychmiastowych działań naprawczych i zapewnienia odpowiedniej liczby personelu w służbach kontroli ruchu lotniczego.
Co mogą zrobić pasażerowie?
Pasażerowie, których loty zostały opóźnione lub odwołane z powodu problemów z kontrolą ruchu lotniczego, mają prawo domagać się podjęcia działań przez instytucje unijne. Ryanair zachęca do aktywnego włączenia się w kampanię na rzecz poprawy jakości usług kontroli lotów w Europie.
Zatem, co możemy zrobić? Pasażerowie powinni:
* Zwrócić się do Komisji Europejskiej i wyrazić swój niepokój o sytuację w ruchu lotniczym w Europie.
* Wspierać kampanię na rzecz poprawy jakości usług kontroli lotów w Europie.
* Wymagać od linii lotniczych i Komisji Europejskiej realnych działań naprawczych.
Tylko razem możemy przywrócić sprawne i nieprzerwane funkcjonowanie europejskiej przestrzeni powietrznej.