Gospodarka Niemiec, lidera UE pod względem wielkości PKB, stoi w obliczu głębokiego spowolnienia. Najnowsze prognozy Bundesbanku przewidują skurczenie się PKB o 0,2% w 2024 roku i symboliczny wzrost o 0,2% w roku 2025. To znaczne pogorszenie w stosunku do wcześniejszych prognoz i sygnał, że niemiecka gospodarka znalazła się w kryzysie.
Według Joachima Nagela, prezesa Bundesbanku, niemiecka gospodarka zmaga się z kombinacją uporczywych trudności gospodarczych i problemów strukturalnych. Przemysł motoryzacyjny, będący filarem niemieckiego eksportu, przechodzi trudną transformację, a dodatkowo wyzwania stawia transformacja energetyczna. Na te problemy nakłada się niepewność polityczna związana z lutowymi wyborami.
Spowolnienie w Niemczech to problemy dla Polski
Niemcy są największym partnerem handlowym Polski, a wiele polskich firm pełni rolę poddostawców dla niemieckiego przemysłu. Spadek zamówień zza Odry może prowadzić do trudności finansowych dla polskich przedsiębiorstw oraz osłabienia eksportu. To z kolei może powodować zwiększenie cen na rodzimym rynku.
Warto zauważyć, że w 2020 roku Polska eksportowała do Niemiec towary o wartości 123,4 mld euro, co stanowiło 27,5% całkowitego eksportu Polski. Spadek eksportu do Niemiec oznaczałby znaczne straty dla polskich przedsiębiorstw.
Inflacja wciąż wyzwaniem
Mimo spadku, inflacja w Niemczech pozostanie powyżej celu ustalonego przez Europejski Bank Centralny. W 2025 roku ma wynieść 2,4%, co oznacza niewielką poprawę względem 2,5% prognozowanych na 2024 rok. Powrót do inflacji na poziomie 2% wydaje się odległy, co będzie dodatkowym obciążeniem dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw.
Konsekwencje dla Polski
Eksperci podkreślają, że powrót Niemiec na ścieżkę stabilnego wzrostu wymaga szeroko zakrojonych reform, zarówno w przemyśle, jak i w energetyce. Zdolność Niemiec do rozwiązania problemów strukturalnych będzie miała kluczowe znaczenie także dla polskiej gospodarki, która w dużej mierze opiera się na współpracy z zachodnim sąsiadem.
W Polsce należy przygotować się na zmiany w gospodarce niemieckiej, aby mogły dostosować się do nowych warunków i wykorzystać szanse, które będą się pojawiać. Jest to szczególnie ważne dla polskich przedsiębiorstw, które powinny być gotowe do adaptacji i innowacji, aby utrzymać swoją konkurencyjność na rynku.