Saudi Aramco, największy na świecie koncern naftowy, planuje wejście na polski rynek stacji paliw. Jak dowiedział się serwis newsnadzis.pl, saudyjska firma zamierza stworzyć własną sieć stacji benzynowych w Polsce, co może stać się poważnym wyzwaniem dla dominującego obecnie Orlenu.
Program Partnerski „Energia Paliw”
Aramco Fuels Poland, spółka należąca do Saudi Aramco, skierowała do niezależnych stacji paliw w Polsce ofertę przystąpienia do programu partnerskiego „Energia Paliw”. Program ten ma na celu stworzenie sieci dystrybucyjnej, która zapewni łatwiejszy dostęp do paliw dla polskich kierowców.
Warunki Uczestnictwa w Programie
Jednym z kluczowych warunków uczestnictwa w programie „Energia Paliw” jest zakup paliw wyłącznie od Aramco Fuels Poland. Stacje biorące udział w programie nie będą mogły sprzedawać ani promować paliw innych marek. W zamian, Aramco oferuje kompleksową ofertę paliw oraz zewnętrzne elementy wizualizacji stacji z logo Aramco.
Wyzwania i Perspektywy dla Saudi Aramco
Walka o Niezależne Stacje Paliw
Zdaniem dra Jakuba Boguckiego, analityka rynku paliw portalu e-petrol.pl, realizacja programu może być wyzwaniem dla Aramco. Wszystkie duże sieci paliwowe starają się pozyskać jak najwięcej franczyzobiorców, co utrudnia saudyjskiemu gigantowi zdobycie udziałów w rynku.
- „Aramco będzie musiało zaproponować atrakcyjne warunki, takie jak rabaty czy korzystne opłaty licencyjne, aby przekonać niezależne stacje paliw do współpracy. Jeśli firma podejdzie do tego z rozmachem, może osiągnąć sukces w jakimś zakresie” – ocenił Bogucki.
Efekty Działania Programu
Bogucki zwrócił uwagę, że na efekty programu koncernu trzeba będzie poczekać. – „Nie sądzę, aby miał on rewolucyjny wpływ na rynek paliw i ceny paliw. Wszyscy działamy w tym samym schemacie produkcyjno-zaopatrzeniowym i cenowym” – powiedział ekspert.
Historia Zagranicznych Graczy w Polsce
Ekspert przypomniał również, że około 10 lat temu zagraniczny gracz paliwowy próbował podbić polski rynek detaliczny. – „Skończyło się na około 30 stacjach. Wszystko rozbija się o warunki, jakie Aramco Fuels Poland zaproponuje stacjom paliw” – podkreślił.
Udziały Orlenu i Konkurencja na Rynku
Saudi Aramco ma już pewne udziały na polskim rynku, posiadając 100 proc. udziałów w Aramco Fuels Poland oraz 50 proc. w Air BP Aramco Poland. Saudyjski koncern wszedł na polski rynek m.in. dzięki przejęciu 30 proc. udziałów w Rafinerii Gdańskiej, co było warunkiem Komisji Europejskiej dla fuzji Orlenu z Grupą Lotos.
Statystyki Rynku Paliw
Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) informuje, że na koniec 2023 roku w Polsce działało około 7,9 tys. stacji paliw, oferujących co najmniej dwa rodzaje paliwa. W zeszłym roku liczba stacji wzrosła o 0,2 proc., co wskazuje na nasycenie rynku.
Udział Rynkowy
Największy udział w rynku stacji paliw w Polsce mają operatorzy niezależni (29 proc.). Zagraniczne koncerny kontrolują 25,6 proc. rynku, Orlen ma 24,4 proc., sieci operatorów niezależnych posiadają 18,5 proc., a hipermarkety 2,5 proc.
Saudi Aramco wkracza na polski rynek paliw, co może wprowadzić znaczące zmiany w branży. Program partnerski „Energia Paliw” skierowany do niezależnych stacji może stać się konkurencją dla Orlenu, jednak realizacja tego planu będzie wymagała atrakcyjnych warunków i długoterminowej strategii. Czas pokaże, czy saudyjski gigant odniesie sukces na polskim rynku i jak wpłynie to na ceny paliw oraz konkurencję w branży.