Od niedawna, Starbucks, jedna z największych sieci kawiarni na świecie, wprowadziła radykalne zmiany w swojej polityce obsługi klientów. Nowe regulacje zrywają z dotychczasową filozofią otwartości, która charakteryzowała markę przez ostatnie lata, i wprowadzają szereg restrykcyjnych zasad dotyczących korzystania z lokali.

Przyczyną tej decyzji są narastające problemy z osobami, które traktowały kawiarnie jako darmowe miejsca spotkań czy przestrzeń do pracy, nie dokonując żadnych zakupów. Sytuacja ta często prowadziła do tego, że płacący klienci nie mogli znaleźć wolnego miejsca, by w spokoju wypić swoją kawę.

Nowy Kodeks Postępowania w Kawiarniach

Nowo wprowadzony Kodeks Postępowania w Kawiarniach ustanawia jasne reguły: obecność w lokalu jest uzależniona od dokonania zakupu. Dotyczy to również korzystania z toalet, co stanowi znaczącą zmianę w porównaniu z polityką wprowadzoną w 2018 roku, kiedy to sieć zdecydowała się na całkowicie otwarty dostęp do swoich obiektów.

Ta wcześniejsza decyzja o pełnej dostępności była reakcją na kontrowersyjny incydent w Filadelfii, gdzie doszło do aresztowania dwóch czarnoskórych mężczyzn, którzy przebywali w kawiarni nie składając zamówienia. Wydarzenie to wywołało ogólnokrajową debatę na temat dyskryminacji rasowej i doprowadziło do tymczasowego złagodzenia zasad.

Dodatkowe obostrzenia

Nowy kodeks wprowadza również szereg dodatkowych obostrzeń, w tym zakaz palenia tytoniu i spożywania alkoholu w bezpośrednim sąsiedztwie lokali. Sieć kładzie szczególny nacisk na eliminację zachowań, które mogą przeszkadzać innym klientom lub zagrażać komfortowej atmosferze w kawiarniach.

Szkolenia pracowników

Pracownicy sieci przejdą specjalne szkolenia przygotowujące ich do egzekwowania nowych zasad. Będą oni uprawnieni do proszenia o opuszczenie lokalu osób, które nie dostosują się do regulaminu. W przypadku odmowy współpracy, personel ma prawo wezwać służby porządkowe.

Nowy trend w sektorze?

Zmiana może wyznaczać nowy trend w sektorze. Inne sieci kawiarni mogą pójść śladem Starbucksa, wprowadzając podobne regulacje w trosce o komfort płacących klientów i rentowność biznesu.

Międzynarodowe wprowadzenie

Warto podkreślić, że nowe zasady będą wprowadzane w lokalach w Ameryce Północnej, ale można się spodziewać, że z czasem zostaną rozszerzone na inne rynki. Sieć planuje jasną komunikację nowych zasad poprzez ich widoczne wyeksponowanie we wszystkich lokalach.

W Polsce, gdzie sieć Starbucks jest coraz bardziej popularna, nowe zasady mogą wywołać duże zainteresowanie wśród klientów. Według danych, na koniec 2022 roku w Polsce było już ponad 50 lokali Starbucks, a liczba ta ciągle rośnie.

Źródła:

* Starbucks Company Website
* Forbes
* CNN Business
* Wywiad z przedstawicielem Starbucks Polska

Share.

Comments are closed.

Exit mobile version