Wszystkie nowe tramwaje Moderus Gamma LF 04 AC BD zostały wycofane z ruchu w Poznaniu – poinformowało MPK Poznań. Powodem są poważne usterki systemu sterowania, które wykryto w dwóch spośród sześciu odebranych pojazdów. Władze miejskiego przewoźnika wstrzymały eksploatację całej serii tramwajów i rozpoczęły współpracę z producentem w celu usunięcia nieprawidłowości.
Problemy z systemem sterowania zagrażały bezpieczeństwu
Rzeczniczka MPK Poznań, Agnieszka Smogulecka, przekazała, że w dwóch z sześciu przyjętych na stan tramwajów stwierdzono poważne problemy z komunikacją między urządzeniami zainstalowanymi w pojeździe. Błędy te powodowały nieprawidłowe działanie systemu sterowania, co w praktyce oznaczało, że motorniczy tracił kontrolę nad tramwajem.
W skrajnych przypadkach, z powodu zakłóceń w pracy systemów pokładowych, konieczne było użycie hamulca awaryjnego, by zatrzymać pojazd. Choć nie odnotowano incydentów z udziałem pasażerów, zagrożenie dla bezpieczeństwa zostało uznane za na tyle poważne, że MPK Poznań zdecydowało o natychmiastowym wycofaniu z ruchu wszystkich tramwajów tego modelu.
Decyzja MPK: pełne wstrzymanie eksploatacji
MPK Poznań w oficjalnym komunikacie zaznaczyło, że bezpieczeństwo pasażerów pozostaje priorytetem, dlatego zdecydowano się na zawieszenie eksploatacji wszystkich tramwajów Moderus Gamma LF 04 AC BD, nawet jeśli nie wykazywały one usterek. To działanie prewencyjne ma zapobiec dalszym problemom i umożliwić przeprowadzenie dokładnej diagnostyki.
W związku z zaistniałą sytuacją przewoźnik realizuje kursy zgodnie z rozkładem, jednak wykorzystuje inne dostępne typy pojazdów z posiadanej floty.
Trwa współpraca z producentem
Producent tramwajów, firma Modertrans, został poinformowany o problemach. Obecnie prowadzone są intensywne prace diagnostyczne, których celem jest zlokalizowanie źródła błędów oraz przygotowanie odpowiednich aktualizacji lub poprawek systemowych. Tylko po ich wdrożeniu i pozytywnych testach pojazdy będą mogły powrócić na trasy.
Dodatkowo, jak poinformowało MPK, do Poznania dostarczony został już siódmy wagon, który jednak nie przeszedł jeszcze pełnej procedury odbiorczej. Oznacza to, że do czasu rozwiązania obecnych problemów nie zostanie on dopuszczony do ruchu.
Nowa generacja, stare wyzwania
Moderus Gamma LF 04 AC BD to najnowsza generacja tramwajów dostarczana do Poznania przez Modertrans. Pojazdy te miały zapewniać wyższy komfort jazdy i nowoczesne rozwiązania techniczne, w tym pełną niskopodłogowość, klimatyzację, zaawansowane systemy informacji pasażerskiej oraz nowe technologie wspierające prowadzenie tramwaju.
Problemy z komunikacją między systemami pokładowymi ujawniają jednak, że integracja skomplikowanych rozwiązań elektronicznych może stwarzać realne zagrożenia, jeżeli nie zostanie odpowiednio przetestowana przed dopuszczeniem pojazdów do ruchu.
Co dalej z tramwajami Gamma?
Zarówno MPK Poznań, jak i Modertrans nie określili jeszcze terminu powrotu tramwajów do eksploatacji. Wszystko zależy od postępów w identyfikacji i naprawie usterek, a także ponownej certyfikacji pojazdów, która będzie konieczna przed ich powrotem na ulice miasta.
Z punktu widzenia mieszkańców i pasażerów komunikacji miejskiej, najważniejszą informacją pozostaje fakt, że mimo wycofania nowoczesnych tramwajów, ciągłość połączeń zostaje zachowana. Niemniej, dla MPK Poznań to poważny test zaufania do producenta i całego procesu odbioru technicznego taboru.
Potencjalne konsekwencje i presja na branżę
Incydent w Poznaniu może mieć szersze reperkusje. Problemy z Moderus Gamma LF 04 mogą wpłynąć na reputację Modertransu, który realizuje również zamówienia dla innych miast. Jeśli usterki okażą się wynikać z poważniejszych błędów konstrukcyjnych lub systemowych, konieczne może być wprowadzenie poprawek także w innych dostarczanych modelach.
Ponadto, dla władz miejskich w całej Polsce może to być impuls do bardziej rygorystycznych procedur testowania i odbioru technicznego pojazdów komunikacji publicznej.