Close Menu
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
Facebook X (Twitter)
Facebook X (Twitter)
News na dziś.plNews na dziś.pl
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
News na dziś.plNews na dziś.pl
Home - Aktualności z kraju

Prokuratura wszczęła śledztwo ws. kampanii Trzaskowskiego. ABW i NASK badają zagraniczne powiązania

Damian Pośpiech2025-09-19
Facebook Twitter Email Telegram Copy Link WhatsApp
TrzaskowskiRafal
Rafał Trzaskowski

Prokuratura Okręgowa w Warszawie wszczęła śledztwo w sprawie kontrowersyjnej kampanii reklamowej, która miała na celu wspieranie Rafała Trzaskowskiego w kontekście nadchodzących wyborów prezydenckich w 2025 roku. Wątpliwości śledczych budzą materiały uderzające w konkurentów politycznych, a także niejasne źródła finansowania tych działań. Sprawa nabiera pilnego charakteru, ponieważ w jej wyjaśnienie zaangażowały się już kluczowe służby państwowe: Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW) oraz Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK). Najnowsze doniesienia wskazują na potencjalne powiązania z podmiotami zagranicznymi, co stawia pod znakiem zapytania transparentność i uczciwość procesu wyborczego. Raport NASK, opublikowany po trzymiesięcznym oczekiwaniu, rzuca nowe światło na skalę i charakter podejrzanych działań w sieci, podkreślając potrzebę pilnego wyjaśnienia wszystkich okoliczności.

„Parasol Wyborczy”: Raport NASK ujawnia nieprawidłowości

Kluczowym dokumentem, który zapoczątkował intensywne działania służb, jest raport NASK i Ministerstwa Cyfryzacji zatytułowany „Parasol wyborczy — wybory prezydenckie 2025”. Opracowanie to szczegółowo opisuje nieprawidłowości, do których, w ocenie ekspertów, dochodziło w internecie podczas kampanii prezydenckiej. W raporcie wskazano, jak poszczególne instytucje państwowe reagowały na zgłaszane doniesienia. Jak podaje portal wnp.pl, dokument, którego publikacja nastąpiła po trzech miesiącach oczekiwania, podsumowuje działania związane z ochroną wyborów prezydenckich. Wśród opisanych incydentów znajduje się rzekoma kampania profrekwencyjna, która w rzeczywistości miała uderzać w przeciwników Rafała Trzaskowskiego, takich jak Karol Nawrocki i Sławomir Mentzen. Zaangażowane w tę operację konta, takie jak „Stół dorosłych” i „Wiesz, jak nie jest”, w ciągu zaledwie siedmiu dni wydały na promocję więcej środków niż jakikolwiek zarejestrowany komitet wyborczy, co wzbudziło poważne wątpliwości dotyczące ich statusu i źródeł finansowania.

Międzynarodowe tropy i zaangażowanie służb

Szczególnie niepokojące w kontekście śledztwa są ustalenia dotyczące możliwych powiązań zagranicznych. Analiza przeprowadzona przez Ośrodek Analiz Dezinformacji (OAD) NASK ujawniła potencjalne związki tej konkretnej kampanii z podmiotami spoza Polski. Instytut niezwłocznie przekazał te informacje do właściwych służb, w tym do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW), a zgłoszenia profili publikujących kontrowersyjne reklamy zostały przesłane do firmy Meta, właściciela platformy Facebook. Prokuratura już wszczęła śledztwo w tej sprawie, co świadczy o jej priorytetowym charakterze. Eksperci podkreślają, że choć na obecnym etapie nie wykazano jeszcze jednoznacznych dowodów bezpośredniej ingerencji w kampanię wyborczą, konieczne jest zachowanie najwyższej ostrożności wobec działalności dezinformacyjnej zagranicznych aktorów. Sprawa dotyczy afery sprzed pierwszej tury wyborów, kiedy to na Facebooku pojawiły się reklamy promujące Rafała Trzaskowskiego i jednocześnie krytykujące jego kontrkandydatów, co sugeruje skoordynowane i celowe działania.

Kto finansował kontrowersyjne reklamy? Śledztwo w toku

Jednym z kluczowych pytań, na które śledczy będą szukać odpowiedzi, jest kwestia finansowania kampanii reklamowej budzącej wątpliwości. W raporcie NASK nie wymieniono nazwisk konkretnych kandydatów ani nie wskazano, czy sztab Rafała Trzaskowskiego był świadomy tych działań. Brak jest również jednoznacznych informacji o tym, kto faktycznie stał za finansowaniem tych kosztownych reklam. Jak podaje Wirtualna Polska, w pomoc przy tworzeniu materiałów reklamowych zaangażowani byli ludzie związani z fundacją Akcja Demokracja. Zarząd fundacji przyznał, że jeden z ich pracowników pomógł zagranicznemu partnerowi w znalezieniu osób do nagrań wykorzystywanych w reklamach. Kluczowym podmiotem w tej operacji miała być firma Estratos Digital GmbH z siedzibą w Wiedniu. To właśnie rola tej austriackiej firmy oraz rzeczywiste źródła jej finansowania stanowią centralny punkt śledztwa, które ma na celu ustalenie pełnego obrazu powiązań i odpowiedzialności za kontrowersyjne działania w polskiej przestrzeni wyborczej.

Prokuratura wszczęła śledztwo, a zaangażowanie ABW i NASK podkreśla wagę sprawy. Celem jest ustalenie źródeł finansowania i ewentualnych zagranicznych powiązań kontrowersyjnej kampanii reklamowej, która miała wpłynąć na wybory prezydenckie 2025. Ten incydent może mieć znaczące konsekwencje dla transparentności przyszłych kampanii wyborczych w Polsce i stanowi przypomnienie o konieczności weryfikacji informacji w sieci. Służby będą dążyć do pełnego wyjaśnienia, kto stał za działaniami, które wzbudziły tak poważne wątpliwości.

ABW dezinformacja kampania wyborcza NASK raport prokuratura śledztwo Rafał Trzaskowski wybory prezydenckie 2025
Share. Facebook Twitter Email WhatsApp Copy Link
Napisz komentarz Anuluj odpowiedź

OSTATNIE WPISY

Pogoda szykuje szok. IMGW ostrzega: nawet 20°C spadku i przymrozki w Polsce

Weszły nowe stawki za przegląd. Kierowcy zapłacą o 50% więcej, grożą gigantyczne kary

Koniec z dodatkowymi pieniędzmi z ZUS. Seniorzy muszą sprawdzić, kiedy dostaną emeryturę!

Facebook X (Twitter) RSS
  • Aktualności 
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Sport
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Mapa strony
  • Regulamin

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2021 - 2025 Newsnadzis.pl
Wydawca i redakcja portalu: POL-MEDIA - Adres: ul. Grzybowska 9, 00-132 Warszawa

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.