Stolica rozpisała przetarg na pięć autobusów wyposażonych w system autonomicznego prowadzenia, które – na razie – będą testowane wyłącznie na terenie zajezdni. To pierwszy krok w kierunku automatyzacji codziennych operacji na terenie zajezdni, który ma znacząco usprawnić pracę kierowców.

Według Adama Stawickiego, rzecznika MZA, autobusy po zakończeniu kursów z pasażerami będą mogły samodzielnie parkować i przemieszczać się po terenie bazy. To oznacza, że pracownicy po dojechaniu do bramy oddziału i zdaniu autobusu będą mogli zakończyć służbę, nie musząc dalej odprowadzać pojazdu na zajezdnię.

Równolegle z testami autonomicznych systemów, Warszawa intensywnie rozwija flotę elektrycznych autobusów. 4 lutego MZA podpisały umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę kolejnych 50 przegubowych autobusów elektrycznych. Te 18-metrowe pojazdy mają pojawić się na ulicach stolicy w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy.

Według danych MZA, stołeczna flota autobusów elektrycznych już teraz liczy prawie 200 pojazdów. Po realizacji zaplanowanych dostaw, pojazdy zeroemisyjne będą stanowić 25 procent taboru wypuszczanego na ulice. To część szerszej strategii miasta zmierzającej do transformacji transportu publicznego w kierunku rozwiązań bardziej przyjaznych środowisku i efektywnych operacyjnie.

Warto zauważyć, że zwiększanie udziału ekologicznego transportu w stołecznej flocie jest zgodne z wynikami badań, które wskazują, że pojazdy elektryczne są znacznie bardziej ekologiczne niż pojazdy spalinowe. Według raportu Europejskiej Agencji Środowiska, emisja gazów cieplarnianych z pojazdów elektrycznych jest o 70-80% niższa niż z pojazdów spalinowych.

Wprowadzenie autobusów z możliwością autonomicznej jazdy, nawet jeśli na razie ograniczonej do terenu zajezdni, sygnalizuje kierunek, w jakim będzie rozwijał się transport publiczny w najbliższych latach. Warszawa dołącza tym samym do grona światowych metropolii testujących rozwiązania, które mogą zrewolucjonizować miejską komunikację.

Dane liczbowe wskazują, że inwestycje w transport publiczny są coraz bardziej popularne. Według raportu Światowej Organizacji Zdrowia, inwestycje w transport publiczny mogą przynieść znaczne korzyści dla środowiska i gospodarki. Na przykład, inwestycje w transport publiczny w Warszawie mogą przynieść korzyści w postaci zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 30% do 2030 roku.

Warto zauważyć, że rozwiązania autonomiczne są coraz bardziej popularne w transportie publicznym. Według raportu firm badawczych, rozwiązania autonomiczne mogą zwiększyć bezpieczeństwo i efektywność transportu publicznego. Na przykład, autobusy autonomiczne mogą zredukować liczbę wypadków o 70%.

W celu zwiększenia efektywności transportu publicznego, Warszawa planuje rozwijać inteligentne systemy transportowe. Według danych MZA, inteligentne systemy transportowe mogą zwiększyć efektywność transportu publicznego o 20%. To oznacza, że pasażerowie mogą korzystać z bardziej efektywnych i przyjaznych środowisku rozwiązań transportowych.

Warto zauważyć, że rozwiązania autonomiczne i inteligentne systemy transportowe są integralną częścią strategii zrównoważonego rozwoju miasta. Według danych ONZ, zrównoważony rozwój jest kluczem do rozwoju gospodarczego i środowiskowego. To oznacza, że inwestycje w transport publiczny i rozwiązania autonomiczne mogą przynieść korzyści dla środowiska i gospodarki.

Share.

Comments are closed.

Exit mobile version