Close Menu
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
Facebook X (Twitter)
Facebook X (Twitter)
News na dziś.plNews na dziś.pl
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
News na dziś.plNews na dziś.pl
Home - Motoryzacja

Stare modele Tesli zużywają baterię nawet na postoju. Eksperyment pokazuje, ile tracą w kilka dni

Damian Pośpiech2025-06-03
Facebook Twitter Email Telegram Copy Link WhatsApp
Tesla
Tesla

Kupno używanej Tesli może się wydawać atrakcyjną okazją, ale starsze modele mają swoją specyfikę, którą warto poznać przed zakupem. Jednym z niedocenianych problemów jest zużycie energii przez pojazd nawet wtedy, gdy… po prostu stoi.

Elektryki to przyszłość, ale nie bez problemów

Pojazdy elektryczne mają wiele zalet – niskie koszty eksploatacji, brak lokalnej emisji spalin, cisza podczas jazdy czy dostęp do ulg i stref czystego transportu. Jednak im dłużej dany model znajduje się na rynku i im więcej kilometrów ma za sobą, tym częściej użytkownicy napotykają specyficzne problemy.

Starsze modele Tesli, które mają przejechane kilkaset tysięcy kilometrów, wykazują nie tylko naturalną degradację baterii. Do listy problemów dochodzi jeszcze jeden, często pomijany aspekt – znaczne zużycie energii nawet podczas postoju, bez uruchamiania silnika, a często nawet bez aktywacji trybu „Sentry Mode” (czyli systemu monitorowania otoczenia).

Auto „żre” prąd nawet, gdy stoi. Co pokazuje test?

Jednym z przykładów jest sytuacja opisana przez influencera motoryzacyjnego, który zostawił swojego starszego elektryka Tesli na 3 dni na parkingu lotniskowym. Taki scenariusz jest typowy – weekendowy wypad, lot z dużego miasta, samochód czeka zaparkowany.

W przypadku samochodu spalinowego nikt nie martwi się o akumulator – po powrocie wystarczy wsiąść i odjechać. W Tesli sytuacja może wyglądać inaczej. W ciągu 72 godzin auto zużyło zauważalną ilość energii – mimo że tryb wartownika był wyłączony.

Choć konkretne dane liczbowe nie zostały przytoczone w materiale źródłowym, to tego typu przypadki nie są odosobnione i są zgodne z doniesieniami innych użytkowników – starsze Tesle mogą tracić nawet kilka procent pojemności baterii dziennie, co w skrajnych przypadkach może uniemożliwić uruchomienie pojazdu po powrocie z podróży.

Z czego wynika utrata energii?

Problem „upływu energii” w Teslach (ang. vampire drain) jest znany w środowisku użytkowników aut elektrycznych. Chociaż Tesla stara się aktualizacjami ograniczać zużycie energii w trybie czuwania, to:

  • starsze modele z wysłużonymi bateriami są mniej efektywne;
  • w tle działają procesy monitorujące stan systemów, które nadal pobierają energię;
  • temperatura otoczenia, szczególnie w skrajnych warunkach, wpływa na samorozładowanie ogniw;
  • niektóre aplikacje lub systemy mogą „wybudzać” auto z trybu uśpienia, nawet bez fizycznego kontaktu z pojazdem.

Dodatkowo, zużycie baterii w spoczynku może być efektem zainstalowanych dodatków, takich jak nieoryginalne urządzenia monitorujące, czy specyficznych ustawień użytkownika.

Jak przeciwdziałać problemowi?

Eksperci i doświadczeni użytkownicy starszych Tesli zalecają kilka podstawowych środków ostrożności:

  • Nie zostawiaj auta z poziomem baterii poniżej 20%, jeśli ma ono stać bez ładowania dłużej niż 1-2 dni.
  • Optymalny zakres to ładowanie do około 80% i nieponiżej 20%, szczególnie dla starszych ogniw litowo-jonowych.
  • Wyłącz tryb „Sentry Mode”, jeśli nie jest konieczny – może zwiększyć dzienne zużycie nawet o kilka procent.
  • Warto zainwestować w moduł diagnostyczny, który monitoruje realne zużycie energii w stanie spoczynku.
  • Jeżeli samochód ma stać dłużej niż kilka dni, najlepiej pozostawić go podłączonego do ładowarki z ograniczeniem ładowania.

Czy to dyskwalifikuje starsze Tesle?

Nie. Starsze modele Tesli nadal mogą być opłacalnym wyborem – oferują wysoki poziom technologii, dobre osiągi i dostęp do rozbudowanej sieci Superchargerów. Jednak potencjalni nabywcy muszą mieć świadomość, że eksploatacja takiego auta wymaga nieco innego podejścia niż w przypadku tradycyjnych pojazdów spalinowych.

Przypadek opisany przez influencera nie jest odosobniony. W wielu forach i grupach społecznościowych pojawiają się relacje użytkowników o podobnych doświadczeniach, a niektóre z nich kończą się potrzebą doładowania auta z zewnętrznego źródła po powrocie z podróży.

Kupując używaną Teslę – szczególnie z pierwszych lat produkcji – warto zwrócić uwagę na historię baterii, stan oprogramowania i częstotliwość aktualizacji. Utrata energii na postoju to nie wada techniczna, ale cecha, z którą trzeba się liczyć. Z perspektywy użytkownika najważniejsze jest planowanie – zarówno tras, jak i postojów.

Dla osób korzystających z samochodu sporadycznie lub zostawiających go na długie okresy bez dostępu do ładowarki, rozważenie innego modelu pojazdu lub młodszej wersji Tesli może być bardziej racjonalne.

Share. Facebook Twitter Email WhatsApp Copy Link
Napisz komentarz Anuluj odpowiedź

OSTATNIE WPISY

Unia Europejska wprowadza obowiązkową weryfikację wieku online od 1 lipca 2025

FAME MMA 26: Turniej o milion w złocie! Gala, jakiej jeszcze nie było

Marianna Schreiber po operacji biustu. Pokazała zdjęcia „przed i po” z kliniki w Turcji

Facebook X (Twitter) RSS
  • Aktualności 
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Sport
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Mapa strony
  • Regulamin

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2021 - 2025 Newsnadzis.pl
Wydawca i redakcja portalu: POL-MEDIA - Adres: ul. Grzybowska 9, 00-132 Warszawa

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.