U wybrzeży południowych Indii doszło do poważnego incydentu morskiego. Kontenerowiec MSC ELSA 3, przewożący m.in. niebezpieczne chemikalia i setki ton paliwa, zatonął 25 maja na Oceanie Indyjskim. Choć całą załogę uratowano, służby alarmują o realnym zagrożeniu wyciekiem ropy i skażeniem środowiska.
Statek wywrócił się 38 mil od wybrzeża. Przyczyną było zalanie ładowni
Do zdarzenia doszło wczesnym rankiem w niedzielę, 25 maja, około 38 mil morskich od wybrzeża miasta Koczin w stanie Kerala. Jak poinformowała Indyjska Straż Przybrzeżna, przyczyną katastrofy było gwałtowne zalanie jednej z ładowni, co doprowadziło do przechyłu i wywrócenia się jednostki pływającej pod liberyjską banderą.
Zatopiony statek to MSC ELSA 3, kontenerowiec transportujący w momencie incydentu 640 kontenerów, w tym:
- 13 kontenerów zawierających ładunki niebezpieczne (chemikalia i materiały łatwopalne),
- 12 kontenerów z węglikiem wapnia – substancją reagującą gwałtownie z wodą,
- 84,44 ton oleju napędowego oraz
- 367,1 ton oleju opałowego.
Załoga składająca się z 24 osób została bezpiecznie ewakuowana – 21 uratowali funkcjonariusze Straży Przybrzeżnej, a trzech pozostałych członków załogi przejęła jednostka indyjskiej Marynarki Wojennej, okręt Sujata.
Służby w stanie najwyższej gotowości. Grozi wyciek ropy i skażenie wód
W odpowiedzi na zagrożenie, władze uruchomiły alarm ekologiczny i zmobilizowały służby ratownicze i środowiskowe. Kluczowym celem jest zlokalizowanie i uszczelnienie ewentualnych źródeł wycieku paliwa.
Marynarka Wojenna Indii i Indyjska Straż Przybrzeżna nieustannie monitorują miejsce zatonięcia i prowadzą działania zabezpieczające. Jak informują lokalne władze, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że zanieczyszczenia dotrą do linii brzegowej w ciągu najbliższych dwóch dni.
A Liberian-flagged container vessel sank off the coast of Kochi this morning after developing a 26° starboard list. All crew members were safely rescued – 21 by the Indian Coast Guard and three by INS Sujata.
— Field Marshal Zukhov (@GuptcharVibhaag) May 25, 2025
The vessel, en route from Vizhinjam to Kochi, was carrying 640+ pic.twitter.com/NpnmkkCf9Q
Według Narodowego Centrum Usług Informacji Oceanicznej (INCOIS):
„W oparciu o hipotetyczne symulacje, rozlane zanieczyszczenia olejowe mogą dotrzeć do wybrzeża Alappuzha, Ambalapuzha, Arattupuzha i Karunagappally w ciągu 36–48 godzin od uwolnienia. Te strefy są zagrożone i wymagają pilnych działań prewencyjnych.”
Mieszkańcy ostrzegani. Kontenery mogą dryfować ku brzegom
Oprócz ryzyka związanego z wyciekiem ropy, służby ostrzegają przed niekontrolowanym dryfem kontenerów zawierających potencjalnie niebezpieczne substancje. Zgodnie z szacunkami:
- Kontenery mogą przemieszczać się z prędkością ok. 1 km/h,
- największe ryzyko dotyczy wybrzeży Ernakulam i Alappuzha.
Sekretarz członkowski Stanu Zarządzania Kryzysowego (SDMA), Shekhar Kuriakose, zaapelował do ludności o zachowanie ostrożności:
„Ludziom powiedziano, aby nie zbliżali się do obiektów, które podejrzewa się, że pochodzą z zatopionego statku i zostały wyrzucone na brzeg. Powinni trzymać się co najmniej 200 metrów od takich przedmiotów.”
Węglik wapnia może reagować z wodą. Eksperci ostrzegają przed reakcjami chemicznymi
Szczególne obawy budzi węglik wapnia (CaC₂), który w kontakcie z wodą wydziela łatwopalny i wybuchowy acetylen (C₂H₂). To oznacza, że niekontrolowany kontakt kontenerów z wodą morską może prowadzić do lokalnych eksplozji lub pożarów, a także dodatkowo zatruwać wodę i glebę.
Eksperci cytowani przez indyjskie media ostrzegają, że:
„Węglik wapnia powinien być transportowany w ściśle kontrolowanych warunkach. W przypadku uszkodzenia kontenerów i kontaktu z wodą może dojść do gwałtownych reakcji egzotermicznych. To zagrożenie nie tylko ekologiczne, ale również bezpośrednie dla zdrowia i życia ludzi.”
Potencjalny wpływ na środowisko i gospodarkę
Region Kerala słynie z turystyki, rybołówstwa i rolnictwa przybrzeżnego, które są szczególnie wrażliwe na skażenia środowiskowe. Potencjalne skutki wycieku i kontaktu materiałów niebezpiecznych z wodą obejmują:
- zatrucie fauny i flory morskiej,
- skażenie plaż i infrastruktury portowej,
- straty gospodarcze w sektorze rybołówstwa i turystyki,
- konieczność kosztownej dekontaminacji skażonych obszarów.
Reakcja władz i dalsze działania
Indyjska Marynarka Wojenna i Ministerstwo Nauk o Ziemi współpracują nad oceną skali zagrożenia i wdrażaniem planów awaryjnych. Wstępne działania obejmują:
- monitoring satelitarny i obserwacje lotnicze,
- stawianie zapór przeciwrozlewowych,
- opracowanie strategii neutralizacji kontenerów z węglikiem wapnia,
- akcje informacyjne dla lokalnych społeczności.
Rzecznik Ministerstwa Obrony w Koczinie poinformował, że działania ratunkowe i zabezpieczające będą kontynuowane przez najbliższe dni, a sytuacja jest traktowana jako priorytetowa na szczeblu krajowym.