Close Menu
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
Facebook X (Twitter)
Facebook X (Twitter)
News na dziś.plNews na dziś.pl
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
News na dziś.plNews na dziś.pl
Home - Wiadomości ze świata

Tonie statek z chemikaliami i setkami ton ropy. Wydano alarm

Damian Pośpiech2025-05-26
Facebook Twitter Email Telegram Copy Link WhatsApp
IndieStatek

U wybrzeży południowych Indii doszło do poważnego incydentu morskiego. Kontenerowiec MSC ELSA 3, przewożący m.in. niebezpieczne chemikalia i setki ton paliwa, zatonął 25 maja na Oceanie Indyjskim. Choć całą załogę uratowano, służby alarmują o realnym zagrożeniu wyciekiem ropy i skażeniem środowiska.

Statek wywrócił się 38 mil od wybrzeża. Przyczyną było zalanie ładowni

Do zdarzenia doszło wczesnym rankiem w niedzielę, 25 maja, około 38 mil morskich od wybrzeża miasta Koczin w stanie Kerala. Jak poinformowała Indyjska Straż Przybrzeżna, przyczyną katastrofy było gwałtowne zalanie jednej z ładowni, co doprowadziło do przechyłu i wywrócenia się jednostki pływającej pod liberyjską banderą.

Zatopiony statek to MSC ELSA 3, kontenerowiec transportujący w momencie incydentu 640 kontenerów, w tym:

  • 13 kontenerów zawierających ładunki niebezpieczne (chemikalia i materiały łatwopalne),
  • 12 kontenerów z węglikiem wapnia – substancją reagującą gwałtownie z wodą,
  • 84,44 ton oleju napędowego oraz
  • 367,1 ton oleju opałowego.

Załoga składająca się z 24 osób została bezpiecznie ewakuowana – 21 uratowali funkcjonariusze Straży Przybrzeżnej, a trzech pozostałych członków załogi przejęła jednostka indyjskiej Marynarki Wojennej, okręt Sujata.

Służby w stanie najwyższej gotowości. Grozi wyciek ropy i skażenie wód

W odpowiedzi na zagrożenie, władze uruchomiły alarm ekologiczny i zmobilizowały służby ratownicze i środowiskowe. Kluczowym celem jest zlokalizowanie i uszczelnienie ewentualnych źródeł wycieku paliwa.

Marynarka Wojenna Indii i Indyjska Straż Przybrzeżna nieustannie monitorują miejsce zatonięcia i prowadzą działania zabezpieczające. Jak informują lokalne władze, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że zanieczyszczenia dotrą do linii brzegowej w ciągu najbliższych dwóch dni.

A Liberian-flagged container vessel sank off the coast of Kochi this morning after developing a 26° starboard list. All crew members were safely rescued – 21 by the Indian Coast Guard and three by INS Sujata.

The vessel, en route from Vizhinjam to Kochi, was carrying 640+ pic.twitter.com/NpnmkkCf9Q

— Field Marshal Zukhov (@GuptcharVibhaag) May 25, 2025

Według Narodowego Centrum Usług Informacji Oceanicznej (INCOIS):

„W oparciu o hipotetyczne symulacje, rozlane zanieczyszczenia olejowe mogą dotrzeć do wybrzeża Alappuzha, Ambalapuzha, Arattupuzha i Karunagappally w ciągu 36–48 godzin od uwolnienia. Te strefy są zagrożone i wymagają pilnych działań prewencyjnych.”

Mieszkańcy ostrzegani. Kontenery mogą dryfować ku brzegom

Oprócz ryzyka związanego z wyciekiem ropy, służby ostrzegają przed niekontrolowanym dryfem kontenerów zawierających potencjalnie niebezpieczne substancje. Zgodnie z szacunkami:

  • Kontenery mogą przemieszczać się z prędkością ok. 1 km/h,
  • największe ryzyko dotyczy wybrzeży Ernakulam i Alappuzha.

Sekretarz członkowski Stanu Zarządzania Kryzysowego (SDMA), Shekhar Kuriakose, zaapelował do ludności o zachowanie ostrożności:

„Ludziom powiedziano, aby nie zbliżali się do obiektów, które podejrzewa się, że pochodzą z zatopionego statku i zostały wyrzucone na brzeg. Powinni trzymać się co najmniej 200 metrów od takich przedmiotów.”

Węglik wapnia może reagować z wodą. Eksperci ostrzegają przed reakcjami chemicznymi

Szczególne obawy budzi węglik wapnia (CaC₂), który w kontakcie z wodą wydziela łatwopalny i wybuchowy acetylen (C₂H₂). To oznacza, że niekontrolowany kontakt kontenerów z wodą morską może prowadzić do lokalnych eksplozji lub pożarów, a także dodatkowo zatruwać wodę i glebę.

Eksperci cytowani przez indyjskie media ostrzegają, że:

„Węglik wapnia powinien być transportowany w ściśle kontrolowanych warunkach. W przypadku uszkodzenia kontenerów i kontaktu z wodą może dojść do gwałtownych reakcji egzotermicznych. To zagrożenie nie tylko ekologiczne, ale również bezpośrednie dla zdrowia i życia ludzi.”

Potencjalny wpływ na środowisko i gospodarkę

Region Kerala słynie z turystyki, rybołówstwa i rolnictwa przybrzeżnego, które są szczególnie wrażliwe na skażenia środowiskowe. Potencjalne skutki wycieku i kontaktu materiałów niebezpiecznych z wodą obejmują:

  • zatrucie fauny i flory morskiej,
  • skażenie plaż i infrastruktury portowej,
  • straty gospodarcze w sektorze rybołówstwa i turystyki,
  • konieczność kosztownej dekontaminacji skażonych obszarów.

Reakcja władz i dalsze działania

Indyjska Marynarka Wojenna i Ministerstwo Nauk o Ziemi współpracują nad oceną skali zagrożenia i wdrażaniem planów awaryjnych. Wstępne działania obejmują:

  • monitoring satelitarny i obserwacje lotnicze,
  • stawianie zapór przeciwrozlewowych,
  • opracowanie strategii neutralizacji kontenerów z węglikiem wapnia,
  • akcje informacyjne dla lokalnych społeczności.

Rzecznik Ministerstwa Obrony w Koczinie poinformował, że działania ratunkowe i zabezpieczające będą kontynuowane przez najbliższe dni, a sytuacja jest traktowana jako priorytetowa na szczeblu krajowym.

indie ship Statek
Share. Facebook Twitter Email WhatsApp Copy Link
Napisz komentarz Anuluj odpowiedź

OSTATNIE WPISY

Od czerwca 2025 banki wprowadzą opłatę 12 zł za wypłatę gotówki z bankomatu

Nietypowy sondaż: Kogo Polacy chcieliby mieć za sąsiada

Lodowiec zmiotł szwajcarską wioskę Blatten w 40 sekund – ponad 90% terenu zasypane

Facebook X (Twitter) RSS
  • Aktualności 
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Sport
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Mapa strony
  • Regulamin

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2021 - 2025 Newsnadzis.pl
Wydawca i redakcja portalu: POL-MEDIA - Adres: ul. Grzybowska 9, 00-132 Warszawa

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.