U wybrzeży południowych Indii doszło do poważnego incydentu morskiego. Kontenerowiec MSC ELSA 3, przewożący m.in. niebezpieczne chemikalia i setki ton paliwa, zatonął 25 maja na Oceanie Indyjskim. Choć całą załogę uratowano, służby alarmują o realnym zagrożeniu wyciekiem ropy i skażeniem środowiska.

Statek wywrócił się 38 mil od wybrzeża. Przyczyną było zalanie ładowni

Do zdarzenia doszło wczesnym rankiem w niedzielę, 25 maja, około 38 mil morskich od wybrzeża miasta Koczin w stanie Kerala. Jak poinformowała Indyjska Straż Przybrzeżna, przyczyną katastrofy było gwałtowne zalanie jednej z ładowni, co doprowadziło do przechyłu i wywrócenia się jednostki pływającej pod liberyjską banderą.

Zatopiony statek to MSC ELSA 3, kontenerowiec transportujący w momencie incydentu 640 kontenerów, w tym:

  • 13 kontenerów zawierających ładunki niebezpieczne (chemikalia i materiały łatwopalne),
  • 12 kontenerów z węglikiem wapnia – substancją reagującą gwałtownie z wodą,
  • 84,44 ton oleju napędowego oraz
  • 367,1 ton oleju opałowego.

Załoga składająca się z 24 osób została bezpiecznie ewakuowana – 21 uratowali funkcjonariusze Straży Przybrzeżnej, a trzech pozostałych członków załogi przejęła jednostka indyjskiej Marynarki Wojennej, okręt Sujata.

Służby w stanie najwyższej gotowości. Grozi wyciek ropy i skażenie wód

W odpowiedzi na zagrożenie, władze uruchomiły alarm ekologiczny i zmobilizowały służby ratownicze i środowiskowe. Kluczowym celem jest zlokalizowanie i uszczelnienie ewentualnych źródeł wycieku paliwa.

Marynarka Wojenna Indii i Indyjska Straż Przybrzeżna nieustannie monitorują miejsce zatonięcia i prowadzą działania zabezpieczające. Jak informują lokalne władze, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że zanieczyszczenia dotrą do linii brzegowej w ciągu najbliższych dwóch dni.

Według Narodowego Centrum Usług Informacji Oceanicznej (INCOIS):

„W oparciu o hipotetyczne symulacje, rozlane zanieczyszczenia olejowe mogą dotrzeć do wybrzeża Alappuzha, Ambalapuzha, Arattupuzha i Karunagappally w ciągu 36–48 godzin od uwolnienia. Te strefy są zagrożone i wymagają pilnych działań prewencyjnych.”

Mieszkańcy ostrzegani. Kontenery mogą dryfować ku brzegom

Oprócz ryzyka związanego z wyciekiem ropy, służby ostrzegają przed niekontrolowanym dryfem kontenerów zawierających potencjalnie niebezpieczne substancje. Zgodnie z szacunkami:

  • Kontenery mogą przemieszczać się z prędkością ok. 1 km/h,
  • największe ryzyko dotyczy wybrzeży Ernakulam i Alappuzha.

Sekretarz członkowski Stanu Zarządzania Kryzysowego (SDMA), Shekhar Kuriakose, zaapelował do ludności o zachowanie ostrożności:

„Ludziom powiedziano, aby nie zbliżali się do obiektów, które podejrzewa się, że pochodzą z zatopionego statku i zostały wyrzucone na brzeg. Powinni trzymać się co najmniej 200 metrów od takich przedmiotów.”

Węglik wapnia może reagować z wodą. Eksperci ostrzegają przed reakcjami chemicznymi

Szczególne obawy budzi węglik wapnia (CaC₂), który w kontakcie z wodą wydziela łatwopalny i wybuchowy acetylen (C₂H₂). To oznacza, że niekontrolowany kontakt kontenerów z wodą morską może prowadzić do lokalnych eksplozji lub pożarów, a także dodatkowo zatruwać wodę i glebę.

Eksperci cytowani przez indyjskie media ostrzegają, że:

„Węglik wapnia powinien być transportowany w ściśle kontrolowanych warunkach. W przypadku uszkodzenia kontenerów i kontaktu z wodą może dojść do gwałtownych reakcji egzotermicznych. To zagrożenie nie tylko ekologiczne, ale również bezpośrednie dla zdrowia i życia ludzi.”

Potencjalny wpływ na środowisko i gospodarkę

Region Kerala słynie z turystyki, rybołówstwa i rolnictwa przybrzeżnego, które są szczególnie wrażliwe na skażenia środowiskowe. Potencjalne skutki wycieku i kontaktu materiałów niebezpiecznych z wodą obejmują:

  • zatrucie fauny i flory morskiej,
  • skażenie plaż i infrastruktury portowej,
  • straty gospodarcze w sektorze rybołówstwa i turystyki,
  • konieczność kosztownej dekontaminacji skażonych obszarów.

Reakcja władz i dalsze działania

Indyjska Marynarka Wojenna i Ministerstwo Nauk o Ziemi współpracują nad oceną skali zagrożenia i wdrażaniem planów awaryjnych. Wstępne działania obejmują:

  • monitoring satelitarny i obserwacje lotnicze,
  • stawianie zapór przeciwrozlewowych,
  • opracowanie strategii neutralizacji kontenerów z węglikiem wapnia,
  • akcje informacyjne dla lokalnych społeczności.

Rzecznik Ministerstwa Obrony w Koczinie poinformował, że działania ratunkowe i zabezpieczające będą kontynuowane przez najbliższe dni, a sytuacja jest traktowana jako priorytetowa na szczeblu krajowym.

Share.
Napisz komentarz

Exit mobile version