Close Menu
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
Facebook X (Twitter)
Facebook X (Twitter)
News na dziś.plNews na dziś.pl
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
News na dziś.plNews na dziś.pl
Home - Motoryzacja

UE zabiera się za kierowców. Te auta czeka nowy obowiązek przeglądu

Damian Pośpiech2025-05-06
Facebook Twitter Email Telegram Copy Link WhatsApp
PrzegladSamochod
A young American-looking auto mechanic with a flashlight is inspecting a brake drum with a lifter. Timely repair of the car in the garage

Unia Europejska zapowiada kompleksową reformę systemu przeglądów technicznych i dokumentów rejestracyjnych. Zmiany, które mają wejść w życie w najbliższych latach, uderzą przede wszystkim w właścicieli samochodów elektrycznych i pojazdów starszych niż 10 lat. Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa i przeciwdziałanie nadużyciom, ale nowe obowiązki mogą być kosztowne i czasochłonne.

Nowe kontrole dla aut elektrycznych i systemów ADAS

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych oraz rozwojem systemów wspomagania kierowcy (ADAS), Komisja Europejska planuje nałożyć nowe obowiązki w ramach okresowych badań technicznych. Po raz pierwszy w historii, baterie trakcyjne w autach elektrycznych mają zostać objęte obowiązkową kontrolą stanu technicznego, w tym oceną ich wydajności oraz bezpieczeństwa.

Równolegle, przeglądy będą musiały uwzględniać testy sprawdzające poprawne działanie systemów ADAS – takich jak automatyczne hamowanie awaryjne, asystenci pasa ruchu czy systemy rozpoznawania znaków drogowych. To istotna zmiana, ponieważ od lipca 2024 roku wiele z tych systemów jest obowiązkowe w nowych samochodach na mocy przepisów UE.

Nowe przepisy dla starszych pojazdów: roczne przeglądy po 10 latach

Duże zmiany czekają również właścicieli pojazdów z dłuższym stażem. Bruksela chce, by wszystkie samochody i lekkie pojazdy dostawcze starsze niż 10 lat przechodziły obowiązkowe przeglądy techniczne co 12 miesięcy, niezależnie od dotychczasowego harmonogramu. To oznacza, że właściciele starszych aut, które dziś często mają 2-letnie odstępy między badaniami, będą musieli pojawiać się w stacjach kontroli pojazdów dwa razy częściej.

Celem tej zmiany jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach – pojazdy starsze są bardziej narażone na usterki, a tym samym stwarzają większe ryzyko wypadku. Według Komisji Europejskiej, bardziej rygorystyczne kontrole mogą zapobiec nawet 65 tysiącom poważnych obrażeń rocznie.

Rejestracja przebiegu i cyfrowe dokumenty

Kolejnym kluczowym punktem propozycji UE jest obowiązkowa rejestracja przebiegu pojazdu w krajowych bazach danych. Celem jest wyeliminowanie procederu cofania liczników, który wciąż stanowi poważny problem na rynku wtórnym, szczególnie w przypadku samochodów sprowadzanych z zagranicy.

Wraz z tym planowana jest pełna cyfryzacja dokumentów rejestracyjnych oraz certyfikatów przeglądów technicznych. Kierowcy mają w przyszłości otrzymywać cyfrowe dowody rejestracyjne, które będą łatwiejsze do weryfikacji i trudniejsze do sfałszowania. To kolejny krok w stronę cyfrowej transformacji systemów transportu w UE.

Kontekst zmian: przepisy z 2014 roku nie nadążają za technologią

Obecnie obowiązujące regulacje dotyczące przeglądów technicznych, dokumentów rejestracyjnych i kontroli drogowych dla pojazdów ciężarowych pochodzą z 2014 roku. Od tego czasu rynek motoryzacyjny przeszedł rewolucję – zarówno pod względem technologii, jak i struktury floty pojazdów.

Według Komisji Europejskiej, konieczna jest rewizja i ujednolicenie przepisów, które nie uwzględniają jeszcze w pełni rzeczywistości samochodów elektrycznych, autonomicznych systemów bezpieczeństwa oraz wyzwań związanych ze zrównoważonym transportem. Nowe regulacje mają przyczynić się do ujednolicenia standardów w całej UE, co również ułatwi sprzedaż i rejestrację używanych pojazdów między krajami członkowskimi.

Bezpieczeństwo jako główny argument Brukseli

Zdaniem Komisji Europejskiej, proponowane zmiany mogą przynieść wymierne efekty w postaci poprawy bezpieczeństwa na drogach. Według szacunków Brukseli, nowe przepisy mogłyby uratować około 7 tysięcy istnień ludzkich i zapobiec niemal 65 tysiącom poważnych obrażeń każdego roku.

W praktyce oznacza to jednak więcej obowiązków dla właścicieli pojazdów, zwłaszcza tych, którzy korzystają ze starszych aut lub nowoczesnych modeli z zaawansowanymi systemami. Nowe testy, obowiązek corocznych badań oraz cyfrowa dokumentacja to zmiany, które będą wymagały dostosowania nie tylko od kierowców, ale również od stacji kontroli pojazdów i urzędów rejestracyjnych.

ADAS auta elektryczne bezpieczeństwo drogowe cofanie liczników cyfrowy dowód rejestracyjny kontrole pojazdów UE przeglądy techniczne 2025 roczne badania techniczne samochody starsze niż 10 lat zmiany dla kierowców UE
Share. Facebook Twitter Email WhatsApp Copy Link
Napisz komentarz Anuluj odpowiedź

OSTATNIE WPISY

Kim jest żona Nawrockiego? Marta Nawrocka – potencjalna pierwsza dama

Ogłoszono alarm terrorystyczny BRAVO w Polsce do 31 sierpnia 2025 roku

Masz panele fotowoltaiczne? Ministerstwo Klimatu wprowadza opłaty za stare panele

Facebook X (Twitter) RSS
  • Aktualności 
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Sport
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Mapa strony
  • Regulamin

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2021 - 2025 Newsnadzis.pl
Wydawca i redakcja portalu: POL-MEDIA - Adres: ul. Grzybowska 9, 00-132 Warszawa

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.