Close Menu
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
Facebook X (Twitter)
Facebook X (Twitter)
News na dziś.plNews na dziś.pl
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
News na dziś.plNews na dziś.pl
Home - Aktualności z kraju

Źle ocenione matury w Polsce: co piąty egzaminator popełniał błędy – raport NIK

Damian Pośpiech2025-07-29
Facebook Twitter Email Telegram Copy Link WhatsApp
MaturaEgzamin
matura 2025

Najwyższa Izba Kontroli (NIK) opublikowała raport z kontroli systemu oceniania matur, który ujawnia poważne nieprawidłowości w latach 2021–2024. Kontrola wykazała, że co piąty egzaminator popełniał błędy merytoryczne, a co czwarta matura została oceniona nieprawidłowo. Wyniki te budzą poważne wątpliwości co do rzetelności całego systemu egzaminacyjnego w Polsce i mogą mieć dalekosiężne skutki dla losów maturzystów.

Skala błędów: alarmujące dane z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej

Kontrola została przeprowadzona przez delegaturę NIK w Poznaniu i objęła działania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (CKE) oraz jednej z Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych, odpowiedzialnej za województwa zachodniopomorskie, lubuskie i wielkopolskie.

Z raportu wynika, że:

  • 20% egzaminatorów w badanym regionie popełniało błędy merytoryczne w ocenach.
  • Od 10% do 18% egzaminatorów nie spełniało minimalnych standardów rzetelności oceniania.
  • 25% matur w skali kraju miało błędną ocenę, co potwierdziły wnioski o weryfikację wyników.
  • W województwach objętych kontrolą, aż 40% wniosków o ponowne sprawdzenie pracy maturalnej kończyło się podwyższeniem oceny.

Błędy, które zmieniały życie uczniów

Raport NIK podkreśla, że nieprawidłowo ocenione egzaminy maturalne miały realny wpływ na przyszłość uczniów. W wielu przypadkach błędne wyniki oznaczały:

  • Odrzucenie kandydatów przez uczelnie wyższe, szczególnie w przypadku kierunków z progami punktowymi.
  • Rezygnację z wymarzonego kierunku lub uczelni.
  • Konieczność zdawania matury ponownie, co wiąże się z dodatkowymi kosztami i stresem.

Liczba osób składających wnioski o weryfikację wyników podwoiła się w ostatnich latach, co jednoznacznie wskazuje na spadek zaufania do systemu oceniania.

Wadliwe szkolenia egzaminatorów

Jedną z kluczowych przyczyn zidentyfikowanych przez NIK jest niewystarczający system szkoleniowy dla egzaminatorów. Chociaż egzaminy maturalne są uważane za jeden z najważniejszych etapów w polskim systemie edukacji, przygotowanie osób odpowiedzialnych za ich ocenianie było niewystarczające.

W szczególności:

  • W 2023 roku, ponad 50% egzaminatorów błędnie oceniało zadania z biologii podczas ćwiczeń kontrolnych.
  • W 2024 roku analogiczne problemy pojawiły się w ocenianiu zadań z WOS-u (wiedzy o społeczeństwie) i języka angielskiego.

Szkolenia przed sesją egzaminacyjną nie były wystarczające, a brak ustandaryzowanego nadzoru nad jakością oceniania dodatkowo pogłębił problem.

Wydatki rosną, jakość spada

Z raportu NIK wynika również, że pomimo wzrostu nakładów finansowych na system egzaminacyjny, jakość oceniania nie uległa poprawie. W latach 2021–2024 koszty funkcjonowania systemu maturalnego wzrosły z 75,5 mln zł do 105,7 mln zł, czyli o ponad 40%.

Wydatki bezpośrednio związane ze sprawdzaniem i ocenianiem prac wynosiły:

  • 2021: 61,5 mln zł
  • 2022: 65,4 mln zł
  • 2023: 70,2 mln zł
  • 2024: 87,3 mln zł

Największą część tej kwoty pochłaniały wynagrodzenia egzaminatorów:

  • 2021: 54,2 mln zł
  • 2022: 56,7 mln zł
  • 2023: 59,8 mln zł
  • 2024: 77 mln zł

Paradoksalnie, mimo coraz wyższych kosztów, system oceniania matur nie uległ poprawie, a wręcz przeciwnie – występowały liczne uchybienia.

Rekomendacje NIK: konieczne zmiany systemowe

W podsumowaniu raportu, NIK zaapelowała do dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, aby:

  • Wzmocnić nadzór nad Okręgowymi Komisjami Egzaminacyjnymi (OKE).
  • Zreformować system szkolenia egzaminatorów, aby zapewnić rzetelność i jednolitość oceniania.
  • Zwiększyć liczbę kontroli jakości oraz wdrożyć skuteczniejsze mechanizmy weryfikacji ocen.

Brak działań naprawczych może skutkować dalszym spadkiem zaufania do systemu edukacji, rosnącą liczbą odwołań od wyników matur i poważnymi problemami dla uczelni oraz kandydatów.

Znaczenie raportu dla polityki edukacyjnej

Raport NIK stanowi ważny sygnał ostrzegawczy dla decydentów w polskiej edukacji. Ujawnione nieprawidłowości nie tylko obnażają słabości systemu, ale pokazują również, jak bardzo niewłaściwa ocena matur może zdeterminować ścieżkę edukacyjną i zawodową tysięcy młodych ludzi.

Rzetelność egzaminu maturalnego powinna być fundamentem zaufania społecznego do systemu edukacji. Jeśli co czwarta praca oceniana jest błędnie, trudno mówić o sprawiedliwym i przejrzystym egzaminie końcowym.

egzaminy maturalne matura
Share. Facebook Twitter Email WhatsApp Copy Link
Dodaj komentarz
Napisz komentarz Anuluj odpowiedź

OSTATNIE WPISY

Natalia Magical wraca na niebieską platformę. „Chcę pokazać fanom, jak żyje”

Bonus BGC w szpitalu. „Momentami tracę nadzieję, ale się nie poddam”

Rekordowe podwyżki ogrzewania. Polacy zapłacą nawet o 86% więcej niż rok temu

Facebook X (Twitter) RSS
  • Aktualności 
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Sport
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Mapa strony
  • Regulamin

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2021 - 2025 Newsnadzis.pl
Wydawca i redakcja portalu: POL-MEDIA - Adres: ul. Grzybowska 9, 00-132 Warszawa

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.