Tak, w piątek 2 maja 2025 roku katolicy w Polsce mogą spożywać mięso, ponieważ większość biskupów diecezjalnych udzieliła dyspensy od obowiązku piątkowej wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych. Decyzje te zostały podjęte z uwagi na przedłużony weekend majowy, sprzyjający spotkaniom rodzinnym i społecznym.
Dyspensa na piątek 2 maja 2025 roku
Zgodnie z kanonem 87 § 1 Kodeksu Prawa Kanonicznego, biskupi diecezjalni mają prawo udzielać dyspensy od obowiązków pokutnych, w tym od wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych w piątki. Na mocy tego uprawnienia, dyspensę na piątek 2 maja 2025 roku udzielili m.in.:
- abp Adrian Galbas, metropolita warszawski
- bp Janusz Stepnowski, biskup łomżyński
- bp Krzysztof Włodarczyk, biskup bydgoski
- bp Andrzej Czaja, biskup opolski
- bp Tadeusz Lityński, biskup zielonogórsko-gorzowski
- bp Szymon Stułkowski, biskup płocki
- abp Stanisław Budzik, metropolita lubelski
- bp Krzysztof Wętkowski, biskup włocławski
- bp Jan Tyrawa, biskup pelpliński
W niektórych diecezjach dyspensa została udzielona wszystkim osobom przebywającym na ich terenie w tym dniu, niezależnie od miejsca zamieszkania. Na przykład, w diecezji łomżyńskiej biskup Janusz Stepnowski wydał dekret, który obejmuje zarówno stałych mieszkańców, jak i osoby przebywające na jej terenie w dniu 2 maja.
Warunki skorzystania z dyspensy
Większość biskupów w Polsce, udzielając dyspensy, zaleciła wiernym podjęcie innych form pokuty, takich jak:
- modlitwa w intencji Ojca Świętego
- jałmużna na rzecz potrzebujących
- modlitwa za chorych, ubogich, cierpiących oraz za pokój na świecie
Na przykład, w archidiecezji warszawskiej abp Adrian Galbas zobowiązał korzystających z dyspensy do ofiarowania dowolnej modlitwy według intencji wyboru Ojca Świętego. W diecezji warszawsko-praskiej natomiast, osoby pragnące skorzystać z dyspensy zobowiązane są zrealizować czyn pokutny o charakterze duchowym lub materialnym, ofiarowany w intencji chorych, ubogich, cierpiących oraz pokoju na świecie.
Decyzja biskupów o udzieleniu dyspensy na piątek 2 maja 2025 roku stanowi przykład elastyczności Kościoła katolickiego w dostosowywaniu praktyk pokutnych do okoliczności życiowych wiernych. Umożliwia to katolikom pełniejsze uczestnictwo w życiu rodzinnym i społecznym podczas przedłużonego weekendu majowego, jednocześnie zachowując duchowy wymiar tego czasu poprzez zalecenie alternatywnych form pokuty.